2019-09-03

Tobulėjantys mokytojai – geresnė mokykla

Tobulėjantys mokytojai – geresnė mokykla pagrindinė nuotrauka

Rokiškio Juozo Tumo-Vaižganto gimnazijoje nuo 2018 m. vykdomas programos „Erasmus+“ KA1 projektas „Tobulėjantys mokytojai – geresnė mokykla“. Projekto metu gimnazijos mokytojai kelia savo kvalifikaciją keisdamiesi patirtimi su kitų šalių mokytojais, tobulindami kalbines kompetencijas, pažindami kitas kultūras bei užmegzdami naujus kontaktus. Suplanuota dalyvauti kursuose Italijoje, Islandijoje, Ispanijoje ir Didžiojoje Britanijoje, taip pat bus vykdomi darbo stebėjimo vizitai partnerinėse mokyklose Čekijoje, Slovakijoje, Estijoje ir Portugalijoje.

Per pirmuosius projekto metus trys gimnazijos anglų kalbos mokytojos ir gimnazijos direktorė vyko į kvalifikacijos kėlimo kursus. Jos dalijasi savo patirtimis bei įspūdžiais.

Rita Kairelytė–Milaknienė: „Praėjusių metų spalio mėnesį teko dalyvauti savaitės trukmės kvalifikacijos tobulinimo kursuose „Advanced English Language Teaching (ELT) Certificate Course for already practicing ESL/EFL/ESOL teachers.“ Kursus organizavo „Europass Teacher Academy“. Kursai vyko Florencijoje (Italija). Kartu su kitais dvylika mokytojų iš įvairių Europos Sąjungos šalių (Latvijos, Švedijos, Danijos, Lenkijos, Slovakijos, Vokietijos, Prancūzijos) dalinomės  mokymo patirtimi, metodais bei atlikome įvairias praktines klausymo, skaitymo, rašymo, vaidybos užduotis. Kursų lektorė Sheila Corwin suteikė daug naudingos informacijos apie mokymo metodus, orientuotus į mokinių sėkmę ir motyvaciją. Intensyvių kursų metu ne tik įgijome profesinės patirties, bet ir aplankėme įžymias Florencijos vietas, susipažinome su garsios Mediči giminės istorija bei turėjome galimybę vykti į vienos dienos ekskursiją po Toskanos regioną.

Dalyvavimas „Erasmus+“ mobilumo projekte suteikė galimybę susipažinti su kitų Europos Sąjungos šalių mokytojais, pasidalinti patirtimi ir aptarti švietimo sistemos panašumus bei skirtumus. Lektorės Sheilos metodinė medžiaga bei įvairūs praktiniai patarimai buvo panaudoti pamokose siekiant geresnių mokymosi rezultatų.“

Diana Guzienė ir Irena Laužadienė: „Pasirinkome kvalifikacijos kėlimo kursus „Vertinimas dėl mokymosi: įvairūs ir kūrybiški vertinimo metodai XXI amžiaus švietime”. Kursai buvo pasirinkti dėl temos aktualumo gimnazijos bendruomenei, galimybių pasisemti naujų idėjų, pamatyti naujų metodikų bei įgyti patirties.

Kursai vyko Borgarnes miestelyje Islandijoje. Juose dalyvavo 26 švietimo darbuotojai – pradinių, pagrindinių ir vidurinių mokyklų vadovai ir mokytojai iš Ispanijos, Portugalijos, Italijos, Kroatijos, Rumunijos, Vokietijos, Jungtinės Karalystės, Norvegijos, Belgijos ir Lietuvos.

Mokymuose buvo akcentuojamos 4 pagrindinės kompetencijos, kurios turi būti ugdomos XXI amžiaus Europos mokyklose: mokėjimas mokytis, mokėjimas būti, mokėjimas veikti ir mokėjimas gyventi kartu.

Daug dėmesio buvo skirta vertinimo tipams, jų parinkimo bei taikymo analizavimui bei apibendrinimui. Mokymasis dėl vertinimo ar vertinimas dėl mokymosi? Visi kursų dalyviai teigė, kad pirmasis atvejis kelia įtampą ir stresą, tačiau standartizuoti testai ir egzaminai kol kas neišvengiami ne tik Lietuvoje. Siekiamybė – vertinimas dėl mokymosi arba formuojamasis vertinimas, kurio metu mokinys gauna grįžtamąjį ryšį apie savo pažangą, o tai padeda mokiniui suvokti savo gebėjimus, motyvuoja įsivertinti ir numatyti žingsnius tolesniam tobulėjimui. Labai svarbu vertinti ne galutinį rezultatą, bet procesą. Lektorės taip pat akcentavo tikslaus ir aiškaus užduoties formulavimo, vertinimo kriterijų bei grįžtamojo ryšio svarbą. Veikla ir jos rezultatai yra sėkmingesni, jei tie kriterijai yra sudaromi ir aptariami kartu su mokiniais.

Turėjome galimybę aplankyti 2007 m. pastatytą gimnaziją Borgarnes miestelyje. Mokykla be batų – visi mokyklos bendruomenės nariai (mokiniai, mokytojai ir svečiai) atėję į mokyklą nusiauna batus. Tokiu būdu sukuriama namų atmosfera. Mokyklos klasėse dominuoja skandinaviškas minimalizmas, tačiau daug dėmesio skiriama jaukioms bendrosioms erdvėms.

Savaitė intensyvių mokymų – naudinga ir unikali patirtis. Šie kursai padėjo ne tik susisteminti turimas žinias, bet ir papildė jas naujais aspektais. Taip pat sustiprino pasiryžimą sukauptą patirtį skleisti ne tik savo gimnazijoje, bet ir kitose šalies mokyklose.

Islandija – šalis, kurioje gyvenimo tempas lėtas, mažiau žmonių ir streso, vyrauja pasitikėjimo kultūra. Gamtovaizdis – unikalus ir nuolat besikeičiantis, primenantis mėnulį.“

Giedrė Kublickienė: „Kai reikėjo pasirinkti kursus, kuriuose norėčiau tobulintis, net nedvejodama pasirinkau kursus Barselonoje apie išmaniųjų įrankių, programėlių bei socialinių medijų taikymą pamokose. Šiuolaikinė pamoka sunkiai įsivaizduojama be viso to, todėl šie kursai atitiko mano poreikius bei pateisino lūkesčius.

Dėl puikių mokymų lektorių, kurie yra tikri savo srities profesionalai, dviejų savaičių kursai buvo labai intensyvūs. Kūrėme ne tik įvairiausius išmaniųjų programėlių testus, bet ir internetines klases, internetinius žurnalus, radijo laidą, bei 3D nuotraukas. Labiausiai džiugino, kad mokymų grupės buvo nedidelės: pirmos savaitės grupėje buvome 7 mokytojai, o antrąją savaitę jau dalyvavome tik 4. Tad buvo puiki galimybė ne tik susipažinti su įvairiomis programėlėmis, bet ir jas išbandyti kartu su mokymų dalyviais bei daug individualiai konsultuotis su lektoriais.

Šie kursai taip pat buvo puiki proga susidraugauti su mokytojais iš Vokietijos, Lenkijos bei Prancūzijos. Galėjome ne tik pasidalinti gerąja patirtimi, bet ir padiskutuoti, su kokiais iššūkiais susiduria mokytojai įvairiose šalyse. Dvi savaitės Barselonoje padovanojo neišdildomos patirties ir nepakartojamų įspūdžių klaidžiojant daugiakultūrinio miesto gatvėmis, aplankant pačius žinomiausius miesto objektus bei bendraujant su vietiniais žmonėmis.“

Irena Laužadienė: „2019 m. birželio 17–22 dienomis dalyvavau kvalifikacijos kėlimo kursuose „Klasės vadybos sprendimai mokytojams: naujos metodikos, efektyvi motyvacija, bendradarbiavimo ir vertinimo strategijos“. Kursai vyko Florencijoje, o juos vedusi Sheila Corwin pateikė daug medžiagos apie klasės valdymą: ką daryti sudėtingo elgesio atvejais klasėje, kaip kelti mokinių motyvaciją, kurios pagrindiniai garantai yra veiklų įvairovė, užimtumas pamokoje, geri santykiai su mokytoju ir draugais. Kursuose buvo kalbama ir apie atbulinės pamokos metodą (angl. „Flipped classroom“), apie užduotimis bei projektais grįstą mokymą(si) ir kitus dalykus.

Kursuose dalyvavo 14 mokytojų iš įvairių šalių: Šveicarijos, Suomijos, Slovakijos, Ispanijos, Lenkijos, Prancūzijos, Graikijos bei Jordanijos. Visi dalyviai pristatė mokyklas, kuriose dirba, pasidalino darbo patirtimis bei iššūkiais. Piršosi mintis, kad ir kokiose skirtingose šalyse begyventume, kokiose skirtingose mokyklose bedirbtume, visiems mokytojams aktualios tos pačios švietimo problemos.

Viena iš kursų programos dalių buvo pažintis su Toskanos regiono istorija bei kultūra susipažįstant ne tik su Florencijos miestu, bet ir UNESCO paveldo saugomais objektais – Sandžeminjano miestu, Monteredžionio pilimi bei Sienos miestu.

Šie kursai ne tik suteikė naujų žinių ir įžvalgų darbui mokykloje, bet ir buvo gera proga sutikti mokytojus iš kitų Europos mokyklų, pasikeisti patirtimis bei kontaktais, praplėsti kultūrinį akiratį.“

Tekstą parengė Irena Laužadienė, projekto koordinatorė