Atrasti Europą, išplėsti akiratį ir pasisemti naujų patirčių – tai tik dalis to, ką siūlo DiscoverEU (toliau – DEU) įtraukties veiksmo projektai. Ir vis dėlto, ką ši galimybė reiškia jauniems žmonėms, kuriems šis projektas tampa pirmąja galimybe pamatyti pasaulį už savo miesto ribų? Jaunimo klubo „Spindulys“ įgyvendintas DEU įtraukties veiksmo projektas „Svajukų dramblionės“, skirtas socialinę ir geografinę atskirtį patiriantiems jaunuoliams, uždegė žalią šviesą penkiems Gruzdžių gimnazijos aštuoniolikmečiams leistis į gyvenimo kelionę, padėjusią geriau pažinti save. Kviečiame skaityti svajonių, iššūkių, bendrystės ir jaunatviško užsispyrimo kupiną pokalbį su projekto vadove Asta Lengvenienė ir keliavusiais jaunuoliais.

Pateikėte antrą KA155 (DEU įtraukties projektai) paraišką. Ar tai reiškia, kad patiko keliauti? Kas motyvavo teikti paraišką pirmąjį, o kas – antrąjį kartą?

Laaaaabai patiko keliauti. Mintis išaugti iš respublikinių projektų į tarptautinius kirbėjo ne vienerius metus. Kasmet organizuodavome įvairias stovyklas, žygius Lietuvos ribose, tačiau svajojome toliau augti ir patirti daugiau. Pamatę DEU projektų šaukimą grupėms, supratome, kad čia kaip tik mums. Dažnai dalindavomės įvairiomis galimybėmis, kviesdami jaunuolius pildyti asmenines paraiškas, bet jiems pritrūkdavo drąsos, o gal ir ryžto.

Projekto rengimo grupė buvo nedidukė – vos 3 žmonės. Pildydami paraišką, dar nelabai suvokėme, kuo visa tai baigsis, bet nuoširdžiai sudėjome savo svajones ir laukėme – tyliai, nesigirdami. O kaip džiaugėmės sulaukę! Gerą pusmetį kaupėmės, brandinome mintis, dėliojome datas ir dalyvių grupes. Galiausiai pradėjome ruoštis kelionei. Ir mums pavyko!

Po pirmojo projekto sėkmės, antrosios paraiškos teikimas tapo savaime suprantamu. Didžiulė iniciatyva kilo iš pačių jaunuolių. Šį kartą į projekto rengimą įsitraukė visi norintys dalyvauti. Jaunuoliai patys pasiskirstė į grupes, išsigrynino savo norus ir suplanavo kelionių datas bei maršrutus. Su nekantrumu laukiame gruodžio pabaigos, nes sužinosime rezultatus.

Eilėje laukia jaunuoliai ir trečiajai paraiškai!

Ką apie DEU patirtį kalba jaunuoliai? Kas jiems įsiminė labiausiai?

„Labai džiaugiamės turėta galimybe patiems pakeliauti po Europą ir išvysti vienus žymiausių pasaulio miestų lankytinus objektus: Miuncheną bei jos pagrindinę Marijos aikštę, Paryžių ir Eifelio bokštą bei Luvro muziejų, kurio pažiba – „Mona Liza“, Berlyną bei garsiosios miesto sienos likučius.“ – Rimvydas

„DEU buvo labai smagi patirtis, kurią tikrai norėtųsi pakartoti. Keliaudami išmokome labai daug. Įsiminė neigiama patirtis viešbutyje, nes padarėme klaidą ir neskaitėme atsiliepimų prieš jį užsakant.“ – Gerda

Kokį teigiamą poveikį šios kelionės patirtis padarė jaunuoliams, kurie galbūt neturėtų galimybės keliauti be tokios iniciatyvos?

Jaunuoliai išmoko planuoti laiką ir finansus. Kiekvienas išvažiavo su savuoju „aš“. Vienų didesnis, kitų – mažesnis. Kelionėse jaunuoliai išmoko bendradarbiauti, atsižvelgti į kitų poreikius ir galimybes.

„Paaugo“ kiekvienas dalyvis. Padidėjo jų pasitikėjimas savimi. Vieni išmoko užsakyti nakvynės vietas, kiti – naudotis navigacija, treti išdrįso bendrauti su kitų šalių žmonėmis užsienio kalba. Kelionėje pajutome ir komandos galią, kai dėl mūsų grupės buvo sustabdytas traukinys mieste, kuriame sustojimas nėra numatytas. Grįžome labai galingi ir savimi pasitikintys!

DEU kelionės tikslas – mokomasis. Ar turėjote kokių iššūkių ir išmoktų pamokų kelionėje?

Žinoma, kad turėjome iššūkių, tačiau jie padarė keliones dar įdomesnes!

Varšuvoje nesėkmingai užsisakėme nakvynės vietą – net vaikinai jautėsi nesaugiai. Kitai nakčiai kraustėmės į kitą vietą. Paskutinės minutės užsakymu gavome apartamentus beveik už tą pačią kainą! Išlaidos nenumatytos, bet nei vienas nesigailėjo priimto sprendimo kraustytis.

Išmokome ir tai, kad bilietus į labai populiarius objektus reikia įsigyti dar prieš kelionę, nes atvykę į vietą bilietų negavome nei į Veličkos kasyklą, nei į Aušvico muziejų.

Išmokome pamokas ir dėl traukinių bilietų. Naktį keletą valandų praleidę ant vagono grindų, nusprendėme įsigyti ne tik privalomas vietų rezervacijas. Traukinio maršrutui iš Berlyno su privaloma išankstine rezervacija gavome 5 vietas, nors mūsų buvo 6. Nusprendėme rizikuoti, vykti į vietą tikėdamiesi, kad kas nors bus atšaukęs kelionę. Laukdami traukinio sukūrėme planą B ir planą C. Pavyko tik planas C. Su nuotykiais, bet Varšuvą pasiekėme visi.

Didžiulį stresą patyrėme daliai grupės pasiklydus traukinių stotyje. Po šios patirties jaunuoliai dar atsakingiau pradėjo planuoti laiką. Išmokome, kad tik atvykus į bet kurio miesto traukinių stotį, reikia iš anksto apsižiūrėti, iš kurio perono reikės išvažiuoti. Keliaudami jaunuoliai  išmoko susirasti net ir atvykimo peroną, kad galėtų dar tiksliau įvertinti galimybes ir spėtų persėsti į kitą traukinį.

Iššūkiu tapo ir vieno dalyvio sugedęs telefonas. Išmokome, kad ne visa informacija internete yra teisinga. Buvo skelbiama, kad servisas dirba visą parą, tačiau naktį nuvykus į vietą, niekas mūsų jaunuolių neįsileido. O iš anksto pasiskambinti mintis nebuvo kilusi.

„Išmokome nepulti į paniką iškilus problemai“ – Gerda.

Kalbant apie organizacijos indėlį, kokie momentai buvo sunkiausi ir kokie – maloniausi?

Man pačiai sunkiausia buvo neperimti jaunuolių atsakomybės ir leisti išvažiuoti į keliones, žinant, kad ne visi „namų darbai“ padaryti. Džiaugiuosi, kad turėjome tokias patirtis ir jaunuoliai suprato neatliktų „namų darbų“ pasekmes.

Maloniausi momentai – jaunuolių svajonių išsipildymo akimirkos. Smagu, kai aštuoniolikmetis „netveria savo kailyje“ iš džiaugsmo, šokinėja iš laimės ir sako: „džiaugiuosi kaip mažas vaikas“.

DEU šūkis – „išplėsk savo horizontą“. Ar pavyko praplėsti savąjį?

„Žinoma. Kelionės visada praplečia horizontą, ypač vykstant į užsienį pirmą kartą. Pažįstant kultūrą, puoselėjamas tradicijas, išmokstant vieną kitą vietinių žmonių žodį ar frazę, žmogus praplečia savo akiratį ir tai padeda tobulėti asmenybei.“ – Rimvydas

Ar rekomenduotumėte DEU keliones kitoms organizacijoms dirbančiomis su mažiau galimybių turinčiais jaunuoliais?

Tikrai taip. Mūsų projektas buvo skirtas socialinę ir geografinę atskirtį patiriantiems jaunuoliams. DEU suteikė jaunuoliams galimybę pamatyti „kitą pasaulį“, gauti gyvenimui reikalingų įgūdžių ir stipriai praplėsti jų akiratį – gerokai plačiau nei leidžia juos supančios socialinės aplinkos galimybės.

Kokios buvo svarbiausios jūsų organizacijos pamokos, dirbant su mažiau galimybių turinčiais jaunuoliais DEU projekte? Ką supratote apie jų poreikius, motyvacijas ir galimybes, ko galbūt nežinojote prieš projektą?

Turime patirties dirbant su mažiau galimybių turinčiais jaunuoliais, esame įgyvendinę ne vieną respublikinį projektą. Su DEU projektu pasiekėme organizacijos tikslą – pereiti į tarptautinį lygį. Buvo naujų patirčių rengiant įvairius dokumentus užsienio kalba, mums naujos projekto taisyklės, reikalavimai ataskaitoms. Susipažinome su Youthpass, tarptautinių moksleivių pažymėjimų suteikiamomis galimybėmis.

Visi mes turime skirtingų poreikių, motyvacijų ir galimybių. Norint kartu veikti, svarbu kiekvienam išsakyti savo lūkesčius, diskutuoti ir reflektuoti įvykius.  

Ką galėtumėte pasakyti kitoms organizacijoms, kurios svarsto teikti paraišką DEU finansavimui gauti, bet abejoja dėl iššūkių ar pasiruošimo?

Teikti! Nebijoti problemų, kurių tikrai bus. Svarbiausia, pozityviai nusiteikti.   

„Nebijoti ir bandyti teikti paraiškas. Įspūdžiai ir visam gyvenimui pasiliekantys prisiminimai atperka paraiškoms paskirtą laiką ir pastangas.“ – Rimvydas

„Viskas, ką patirsite kelionės metu, kompensuos jūsų laiką, skirtą kelionės pasiruošimui ir iškilusių problemų sprendimui, todėl tikrai verta teikti paraišką.“ – Gerda

„Tokios galimybės pasitaiko ne kasdien, siūlau surizikuoti.“ – Edgaras

Projektas finansuotas pagal „Erasmus+“ KA155 „DiscoverEU inclusion action“ programą. Tai projektai, leidžiantys mažiau galimybių turintiems jauniems žmonėms dalyvauti „DiscoverEU“ iniciatyvoje lygiomis teisėmis su kitais savo bendraamžiais. „DiscoverEU“ iniciatyva suteikia galimybę 18 metų sulaukusiems jaunuoliams įgyti trumpalaikės individualios ar grupinės patirties keliaujant po Europą traukiniais ar, jei reikia, kitomis transporto rūšimis. 

Įgyvendinant „DiscoverEU“ įtraukties projektus vieno–penkių mažiau galimybių turinčių jaunuolių iš tos pačios šalies grupė gali iki 30 dienų keliauti Europoje. Projekte numatytas mokymosi laikotarpis keliaujant apima planavimo, pasirengimo ir įgyvendinimo veiklą prieš „DiscoverEU“ kelionę, jos metu bei tolesnę susijusią veiklą kelionei pasibaigus.

Ši programa suteikia organizacijoms ir neformalioms jaunimo grupėms galimybę gauti paramą, kad jos galėtų įgyvendinti projektus, leidžiančius mažiau galimybių turintiems jaunuoliams atrasti „DiscoverEU“ veiklas ir dalyvauti jose vienodomis sąlygomis su kitais. Pasinaudokite šia galimybe – prisidėkite prie jaunimo svajonių ir unikalių patirčių kūrimo!

Jei norite, kad jūsų organizacija būtų šio svarbaus pokyčio dalis, kviečiame teikite paraišką, nes artimiausias terminas – 2025 m. vasario 12 d.