„Netikėkite viskuo, ką jums sako“, – šią tiesą daug kartų pasikartojo 36 dalyviai iš Suomijos, Belgijos, Turkijos, Graikijos, Ukrainos ir Slovakijos, išvykę savaitei į „Erasmus+“ jaunimo mainus. Kviečiame skaityti SALTO Dalyvavimo ir informavimo centro parengtos publikacijos apie vieną iš pavyzdinių projektų, atliepiančių jaunimo dalyvavimo prioritetą, vertimą. Originalus tekstas skelbiamas Participationpool.eu.

Projekto „How to stop infodeformation in YOUth“, kurio neformalus pavadinimas „Check Fake“, dalyviai išmoko atpažinti netikrą informaciją ir esamus pavojus internete. Pateikiant gautas išvadas, buvo aprašyti metodai, kuriuos naudoja apgaudinėtojai ir buvo aiškinamasi, kaip reikėtų nuo jų apsisaugoti.

„Jaunimas turi būti kuo aktyvesnis tokiuose projektuose. Neformalus mokymasis leidžia lengviau įsitraukti ir skatina dalintis. Labai svarbu, kad jaunas žmogus galėtų parodyti, ką pavyko išmokti“, –  sakė projekto koordinatorė Diana Jašekova.

Projekto koordinatorė Diana Jašekova dalinasi pastebėjimais apie jaunimo mainų projektą.

Kaip šis projektas prasidėjo?

Priklausau organizacijai mažame Trnavos miestelyje Slovakijoje. Ši organizacija siekia informuoti jaunus žmones apie vietinį ir tarptautinį verslumą, karjeros plėtrą ir  savanorystę.

Nemažai dalyvaujančių jaunuolių turi puikių idėjų naujiems projektams. Taip ir atsirado projektas, kurio neformalus pavadinimas – „Check Fake“. Į mus kreipėsi gimnazistai, kuriems buvo neramu dėl nepatikimų naujienų šaltinių. Buvo geras metas aptarti šią temą, todėl siūlėme organizuoti jaunimo mainų projektą.

Papasakokite, kaip ruošėtės projektui?

Iš pradžių sukūrėme darbo grupę, kuri padėtų jaunimui pateikti paraiškas. Mokėme juos, kaip suburti grupę, kaip struktūrizuoti projekto veiklą ir kaip kreiptis, kai reikia finansavimo.

Padėjome suformuluoti idėjas ir patarėme, kaip reikia pateikti sunkiau suprantamą informaciją. Iš tiesų, jie visi puikiai atliko savo darbą. Projekto paraiška buvo tinkamai parašyta ir greitai patvirtinta.

Kokie buvo jaunuoliai, dalyvaujantys projekte?

Norėjome pakviesti žmones, kuriems ši tema iš tiesų yra įdomi. Buvo galimybė supažindinti naujokus ir labiau patyrusius su „Erasmus+“ projektais. Apibrėžėme 18-28 metų amžiaus asmenis, siekėme įtraukti įvairius jaunus žmones – nuo dirbančių žmonių, universitetų studentų ir  iki tų, kurie dar mokosi mokykloje.

Turėjome ir mažiau galimybių turinčių dalyvių, kuriuos gali stipriau paveikti interneto informacijos šaltiniai, todėl projekto teikiama nauda jiems buvo didelė. Pavyzdžiui, asmenys, gyvenantys kaimo vietovėse mažai žinojo, kodėl yra svarbu tikrinti faktus.

Kaip pasirinkote partnerius?

Mūsų partneriai buvo atrinkti pagal partnerių, su kuriais jau bendradarbiavome, rekomendacijas. Taip pat naudojome SALTO partnerių paieškos įrankį.

Kaip kūrėte savo tvarkaraštį?

Siekiant susipažinti su grupe ir sukurti draugišką atmosferą, iš pradžių žaidėme žaidimus. Naujokams pristatėme „Erasmus+“ programą, kurios metu lankėmės Europos Komisijos atstovybėje Slovakijos sostinėje, Brastislavoje.

Vėliau, dalyvaujant viktorinose aptarėme svarbias temas ir diskutavome apie netikras naujienas – dezinformaciją, manipuliavimą ir sąmokslo teorijas. Vėliau buvo patys smagiausi praktiniai užsiėmimai!

Kokius metodus taikėte patirtinio mokymosi metu ?

Prieš prasidedant programai, kiekvienos šalies dalyviai turėjo paruošti pristatymus. Kiekviena šalis turėjo pateikti netikrą stereotipą savojoje kultūroje, o kiti turėjo spėti, koks stereotipas yra neteisingas

Vėliau turėjome kūrybinį užsiėmimą – internetinius žaidimus: Facititious, Bad News, Fake It To Me Make It, kurie padėjo stiprinti kritinį mąstymą ir mokė atpažinti netikrą informaciją internete.

Tai paskatino dalyvius kurti savo žaidimus – stalo žaidimus, modeliavimo ir vaidmenų žaidimus. Vėliau grupės nariai reklamavo produktus, siekdami geriau suprasti reklamos būdus. Viena komanda buvo parengusi vaizdo įrašą apie reklamą, kurioje parduodamas  meilės eliksyras, kiti sukūrė vaizdo montažą, kuriame burna kalbėjo kito žmogaus žodžius.

Ką pavyko išmokti šiuose žaidimuose ir užduotyse?

Dauguma buvo įpratę prie formalaus mokymosi, todėl buvo neįprasta, mokytis ir praleisti laiką neformalioje aplinkoje.

Užsiėmimo metu dalyviai sužinojo, kokį pavojų gali kelti netikros naujienos ir kaip nuspręsti, ar informacija gauta iš patikimo šaltinio – tai buvo svarbiausia, ką dalyviai išmoko. Išvados, kaip dalintis šiomis žiniomis su kitais buvo paskelbtos specialiame įžvalgas apibendrinančiame vadove.

Kaip sudominote dalyvius?

Visos savaitės metu buvo labai daug veiklų, todėl dalyviams buvo lengva prarasti motyvaciją. Dėl to į užsiėmimus įtraukėme daug įdomių veiklų, pertraukėlių bei energijos suteikiančių žaidimų.

Prieš jaunimo mainus klausėme dalyvių, kokius seminarus jie galėtų surengti. Viena mergina paruošė seminarą apie faktų tikrinimą, nes dirbo įmonėje, kuri atpažįsta netikras naujienas. Dar vienas 16 metų dalyvis pasiūlė idėją seminarui, kaip dirbti su žmonių įsitikinimais apie netikras naujienas. Veiklų metu mes turėjome ekspertą iš Europos Komisijos, kuris seminarų metu suteikė daug teorinių žinių.

Kaip pritraukėte dalyvius?

Sukūrėme kelių dizainų marškinėlius, ženkliukus, skelbimus, komiksus ir straipsnius, kuriuos paskelbėme Instaram ir Facebook, ir pažymėjome grotažyme #Checkfake.

Didelį įkvėpimą mums suteikė apsilankymas Danubianos modernaus meno muziejuje, kuriame aptarėme vaizdines žinutes ir propagandą. Savaitės pabaigoje buvo sudarytas vadovas, kuriuo dalinomės su dalyvių klasės draugais, mokyklomis ir nevyriausybinėmis organizacijomis.

Kaip dirbote su logistika?

Organizacijos nariai  koordinavo logistiką, bet aktyviai padėjo ir dalyviai. Pavyzdžiui, grupė iš Slovakijos pasiūlė geriausius kelionių sprendimus. Mūsų vieta buvo kaimo vietovėje (30 kilometrų nuo Bratislavos), todėl teko organizuoti pervežimus.

Su kokiais iššūkiais teko susidurti?

Buvo sunkumų, nes dalyviai turėjo skirtingus lūkesčius. Buvo sunkiau įtraukti  į veiklas tuos, kurie mažiau pasitiki savimi. Siekėme, kad veiklos būtų kuo įvairesnės ir interaktyvesnės, kad dalyviai būtų sudominti  konkrečia tema ir būtų paskatinti prisidėti prie skirtingų projekto veiklų.

Ar turite patarimų, norintiems organizuoti sėkmingus jaunimo mainus?

Norint organizuoti aukštos kokybės projektą, būtina gerai apgalvoti jo struktūrą ir gerai suderinti veiklas. Svarbu, kad dalyviai galėtų linksmai mokytis!

Atsiliepimai apie projektą.

Projekto dalyvė Kerttu Lehto: „Man pavyko ne tik daug sužinoti apie dezinformaciją ir ką daryti ją atpažinus, bet man labai svarbu ir tai, kad susiradau draugų visam gyvenimui bei turėjau galimybę bendradarbiauti. Tai paskatino mus įkurti savo jaunimo nevyriausybinę organizaciją “Aurora Youth Finland” ir jau turime patvirtintą finansavimą savo idėjoms“.

Projekto dalyvis Mustafa Sare: „Tai buvo didžiulis projektas, kuriame užsimezgė naujos draugystės, galėjau pažinti naujas kultūras ir supratau, kaip lengvai žmonės patiki netikromis naujienomis. Jaučiau, kad tobulėju kiekvieną akimirką ir po projekto aš supratau, kurios naujienos yra klaidingos. „Erasmus+“ projekte siekiau populiarinti šią temą savo šalyje ir gavau reikiamo įkvėpimo. Taip pat šiuo projektu turėjau galimybę pažinti tokią gražią šalį kaip Slovakiją. Ačiū už viską!“

Belgijos grupės dalyvis ir komandos vadovas Onur Myumyun: „Žinojau apie esančias netikras naujienas, bet ačiū „Check Fake“. Sužinojau apie įvairių rūšių netikras naujienas ir kaip reikia jas atskirti. Turėjau galimybę pasinaudoti naujais įgūdžiais savo šalyje ir su tuo labiau supažindinti žmones. Taip pat įgijau daug draugų iš įvairių šalių ir skirtingų kultūrų, tapau atviresnis kitiems ir susirasti naujų draugų buvo tikrai nesunku. Turėdamas visą patirtį, džiaugiuosi galėdamas dalyvauti projektuose, tokiuose kaip „Check Fake“. Galiu  tik duoti patarimą: nedvejoti ir pasakyti „ taip“, kai bus tokia galimybė sudalyvauti projekte“.

Projekto dalyvis Pavolas Ivanovas: „Projektas „Check Fake“ buvo puiki patirtis, kuri paskatino mane kritiškai mąstyti ir valdyti projektus. Kūriau keletą publikuotų darbų, bet  projekto metu gavau žinių ir įgūdžių, kaip galėčiau tobulinti savo būsimus darbus. Galėjau dirbti greičiau, nes viską žinojau ne tik apie 8 pagrindines kompetencijas, bet ir galėjau asmeniškai augti prižiūrimas kvalifikuotų specialistų.“

Oho!

Koks poveikis!

Projekto metu  dalyviai išmoko, kaip tapti kritiškais ir aktyviais piliečiais. Suomijos atstovams pavyko sukurti savo neformalią grupę ir pradėti dirbti su jaunimo darbuotojų psichine sveikata. Kiti kūrė savo projektus ir įsitraukė į Europos solidarumo korpuso savanorystę. Jie taip pat sukūrė mokymosi kursus sau.

SALTO Participation and Information

Verimas parengtas Jaunimo reikalų agentūros

Iliustracijai naudotos asociatyvios nuotraukos iš CanvaPro