Druskininkų „Ryto“ gimnazijos bendruomenės nariai, įgyvendindami programos „Erasmus+“ projektą „Socialinės ir emocinės kompetencijos – raktas į sėkmingą įtraukųjį ugdymą“, 2022 m. kovo 28–balandžio 1 d. dalyvavo mokinių mobilumo veikloje Ispanijoje, Galisijos regione esančiame Lugo mieste.

 „Teisingai nugyventa diena vakarykštę dieną paverčia laimės kupinu sapnu, o rytojų – vilties kupina vizija“. Savaitė Ispanijoje, Lugo mieste, prabėgo taip, kaip byloja vedų išmintis. Nauji potyriai, užsimezgusios pažintys, kitoks, tylus ar netgi drąsus,žvilgsnis į pasaulį, tiesa, pažinimas ir galimybės. Laisva Galisijos atmosfera nuteikė puikiai ir leido iš lėto pasinerti į šio krašto ypatumus. Kiekvieną dieną stengėmės ugdytis socialines ir emocines kompetencijas – sėkmingą kelią įtraukiojo ugdymo link. Mokiniai turėjo galimybę ne tik pagilinti anglų kalbos žinias, bet ir tinkamai komunikuoti su įvairaus amžiaus žmonėmis, taip pat susipažino su Galisijos regiono kultūra, papročiais, įvertino architektūros įvairoves, žavėjosi gamta. Atlanto vandenyno uolėtos pakrantės, eukaliptų giraitė, kalvotas reljefas gniaužė kvapą. Senovės romėnų palikimas, Lugo gynybinė siena, įspūdingos ir didingos katedros – jauno projektuotojo, architekto svajonės realizavimas, naujos idėjos užčiuopimas.

Stebint kiek svetimomis akimis aplinkinius žmones, kiekvienas mokinys greičiausiai suprato, kad jausti meilę savo tautai ne pareiga, o natūralus, iš vidaus kylantis dalykas. Ispanijos gyventojams tautinė savimonė labai svarbi, jų gimtoji žemė – artimiausias, tyriausias ir šviesiausias įrodymas santykyje su bet kokia aplinka. Galisai save ir laiko galisais, nors gyvena Ispanijoje (turi savo kalbą, autonomiją). Lietuvių akys keistai žvelgė į muziejuose dažnai regimą ispanų ir galisų bei retai aptinkamą anglų kalbą. Pasirodo, netgi simboliai reikšmingi tautinei tapatybei išlaikyti, nesvarbu, ar jie tik pavienės raidės, ar pilni sakiniai, ar to krašto palikimas. Mokinių sąmoningumą neką mažiau ugdė aplinkinių elgesys: pandemijos pradžios skaudžiai paliesti ispanai dar ir dabar išlieka budrūs grėsmingos ligos akistatoje. Kaukės dėvimos net ir lauke, mokykla vėdinama be jokių išimčių.

Tikriausiai ne vieną jauną širdį sujaudino kitų žmonių solidarumas. Nors Ispanija ir yra už tūkstančių kilometrų, tačiau Ukrainos problema taip pat išlieka opi. Žmonių jautrumas ir vienybė jaunai asmenybei leidžia suprasti – humaniškoji pajauta dažnai atsiskleidžia tik skausmo, žiaurumo, abejingumo ir kito žmogaus nevertinimo kontekste.

Lankydamiesi anglų kalbos ir ekonomikos pamokose, supratome, kad ne tik pas mus Lietuvoje, bet ir Ispanijoje mokiniai per pamokas yra atsipalaidavę, į mokytoją žvelgia kaip į draugą (kreipiasi vardu), o anglų kalbos ir ekonomikos pamokose komunikuoja tik angliškai. Lietuvaičiai šioje mokykloje jautėsi puikiai, buvo ypač aktyvūs bei entuziastingi visose ispanų pamokose. Vis dėlto įvairių veiklų metu teigiamų emocijų pajauta tapo svarbiausiu aspektu bendraujant ir bendradarbiaujant. Mokiniai turėjo tinkamas sąlygas atitrūkti nuo rutinos ir jausmus „pasverti“ visai kitoniškomis spalvomis (pasirodo, emocijas gali atspindėti spalvos). Jausti ir suprasti kitą asmenybę yra labai svarbu, o specialūs užsiėmimai padeda žmogų pažinti. Mokiniai emocijas lygino su spalvomis, emocijų termometras padėjo ieškoti tinkamų sprendimų, kaip numalšinti slogius jausmus ir juos paversti teigiamais.

Savaitę pabuvę svetur, pažinome dalelę ne menamojo, o tikrojo pasaulio – šiaurės Ispanija, sutikti žmonės, mūsų bendraamžiai, netikėtos ir gražios patirtys kiekvienam tapo draugystės simboliu. Tarsi atvertėme naują knygos puslapį, kuriame esame mažesniu žingsneliu priekyje naujos, kitokios asmenybės link. Visi projekto dalyviai tvirtino įgavę daugybę gyvenimiškų patirčių (pirmas kartas skrendant, važiuojant traukiniu); nė vienas iš aštuonių nesiskundė miego trūkumu ir įtempta turininga dienotvarke. Tapome laisvesni, atviresni bei kitaip, paprasčiau žvelgiantys į kasdienybę. Kelionė į svečią šalį dar ilgam išliks kiekvieno atminty, vaizduotėje kaip vienas geriausių mokyklos nuotykių.

Mes, projekte dalyvaujantys mokiniai, ir mūsų mokytojai neabejojame – programa „Erasmus+“ atveria kelius ir keičia gyvenimus!