Noriu jus supažindinti su Marijampolės profesinio rengimo centro mokinių ir mokytojų „Erasmus+“ programos projekto „Skaitmeniniai kultūrinio paveldo ambasadoriai“ patirtimis. Penki mokiniai ir du lydintys mokytojai viešėjo Rumunijoje (Iași mieste).

Mokytojų ir mokinių įspūdžiai Rumunijoje
Negalėjome patikėti, kad penkių dienų (spalio mėn.) vizito laikotarpis Portugalijos, Latvijos, Turkijos ir mūsų šalies dalyviams paliks tokį neišdildomą įspūdį, kuris ilgam paliks pėdsaką visų mūsų bendraminčių atmintyje. Kaip Fernandas de Rochas sakytų „Atmintis ir mąstymas kuria patirtį!” O mūsų tarptautinės bendrystės patirtis papildė vizito metu pažinta Rumunijos krašto istorija, kraštovaizdžio didingumas, tautos liaudies kostiumai ir papročiai.
Tad, kas gali būti gražiau už gyvą ir nepamirštamą patirtį, kuomet atmintin nugula gražūs šalies vaizdai: kalnų virtinės, didingos pilys, žavūs miesteliai su įtvirtintomis bažnyčiomis, niūrios viduramžių istorijos apie žiaurius valdovus ir puošnūs Jasų (Iași) miesto rūmai, kad, rodos, visi šie vaizdiniai perkelti iš kokios nors pasakų knygos.


Nuo pasiruošimo iki idėjos įgyvendinimo
Noriu jus supažindinti su Rumunijos mokykla Liceul Tehnologic de Electronică și Telecomunicații „Gheorghe Mârzescu“. Šioje mokykloje rinkomės kurti skaitmeninio žemėlapio, į kurio kūrybą įsitraukė penkios, projekte dalyvaujančios šalys: Turkija, Rumunija, Latvija, Portugalija ir Lietuva. Mūsų visų tikslas buvo sukurti skaitmeninį produktą, kuris apimtų materialiuosius ir nematerialiuosius kultūrinio paveldo objektus.
Tam, kad įgyvendintume šį pagrindinį vizito tikslą, dar prieš tarptautinį susitikimą Rumunijoje daug tarpusavyje bendravome ir dalinomės įspūdžiais. Kiekviena šalis atskleidė savo kultūrinių tradicijų ir papročių unikalumą, savastį. O kad skaitmeninis žemėlapis būtų sukurtas kokybiškai ir darbas susitikimo metu vyktų efektyviai, nusprendėme atlikti tam tikrus namų darbus.
Kiekviena partnerė šalis rinko informaciją apie šiuos paveldus: pramonės, gamtos, švietimo sistemos, gyvenimo būdo (tradicijų, papročių). Kruopščiai ir smalsiai gvildenome kiekvieną temą ir atrinkome pačius, mūsų nuomone, svarbiausius ir įsimintiniausius paveldo objektus. Įdomūs faktai bei fotografijos nugulė į plakatus, kuriuos vėliau mokiniai pristatė Rumunijoje.
Mes džiaugėmės puikia galimybe gilinti anglų kalbos žinias, atrasti kiekvienos šalies savitumą ir išskirtinumą, plėsti kultūrinį akiratį. Kitų šalių identiteto analizė mums visiems suteikė pasitikėjimo, laisvės, atsakomybės jausmą bei norą rūpintis ir išsaugoti savo turimą kultūrinį paveldą, kurio skaitmenizuota versija vėliau nugulė į interaktyvų žemėlapį.
Tikime, jog šis sukurtas žemėlapis atvers kelius ir kitiems žmonėms, kurie taip pat norės patyrinėti Turkijos, Latvijos, Lietuvos, Portugalijos ir Rumunijos materialiuosius ir nematerialiuosius kultūrinius paveldus. Tai galite padaryti paspaudę šią nuorodą.


Žmonės ir kultūra
Pastebėjome, jog rumunų mokykla pasižymi tvarka, bendruomenės sutelktumu bei kryptingumu. Čia mokėmės rumuniškų, portugališkų, latviškų ir turkiškų šokių, gatvės žaidimų bei susipažinome, kaip yra švenčiamos tradicinės šventės. Supratome, jog Rumunijos šalies žmonės yra bene draugiškiausi ir svetingiausi žmonės. Jie linksmi, šilti, žaismingi ir be galo atsakingi.
Turėjome puikią progą pakeliauti vaizdingais Karpatų kalnais. Lankėmės vienoje įspūdingiausių velykinių kiaušinių ekspozicijoje-parodoje, kurioje susipažinome su senųjų kartų papročiais, apdaila tradiciniu rumunų stiliumi.
Taip pat aplankėme vieną iš Rumunijos pasididžiavimų – spalvingąjį Bukovinos vienuolyną. Tai vienas iš išskirtiniausių architektūros statinių. O mūsų dėmesį patraukė lyg pasakoje išmargintos vidaus ir lauko sienos. Aplankytos viduramžių pilys ir kultūros (Iasi) rūmai praplėtė pažintinį akiratį ir įtvirtino jau anksčiau įgytas kultūrinio paveldo žinias.
Šis „Erasmus+“ programos projekto etapas suteikė visiems dalyviams išminties, kuri byloja, kad reikia nuolatos rūpestingai puoselėti savo turimą materialųjį ir nematerialųjį kultūrinį turtą.
Tai patirtis kuomet mokinių ir mokytojų kelias į pasaulio ir kultūros pažinimą gvildenamas ne iš vadovėlio, bet iš tikro gyvo įspūdžio ir patirties.