Šiais laikais visuomenė, spręsdama sudėtingas problemas, remiasi mokslo ir inžinerijos bendruomenės indėliu. Tuo pat metu šiuolaikiniam verslui reikalingi specialistai, turintys tvirtus techninių žinių pagrindus bei kūrybiškumo potencialą. Vis dėlto, tradicinėse studijų programose, didžiausias dėmesys skiriamas būtent techniniam išsilavinimui, o pats kūrybiškumas ir jo procesas inžinerijos moksluose nėra akcentuojamas. Tačiau netolimoje ateityje, inžinieriai turės spręsti iki šiol nematytas problemas, tokias kaip klimato kaitos reiškiniai, sparčiai auganti populiacija ar tvari ir visiems prieinama energetika. Būtent tokios problemos reikalauja inovatyvių sprendimo būdų. Tačiau kaip juos pasiekti?

Kūrybiškas mąstymas inžinierių gretose

Kodėl kūrybiškumas yra svarbus? Pirmiausia, kūrybiškumas leidžia inžinieriams pažvelgti į problemas iš skirtingų pozicijų ir rasti unikalius sprendimus, apie kuriuos galbūt anksčiau nebuvo svarstyta. Kita vertus, inovacijos apima kūrybinių idėjų įgyvendinimą ir jų pavertimą praktiniais sprendimais. Inžinerijoje inovacijos dažnai lemia naujų produktų, procesų ir technologijų, galinčių turėti didelį poveikį visuomenei, kūrimą. Todėl drąsiai, kūrybiškai ir netradiciškai galvojantis inžinierius yra tarsi tiltas, jungiantis problemų sprendimą ir inovacijų kūrimą.

„Erasmus+“ projektas „Makers Academy: Developing Future Engineer’s Skills“ („Makeademy“), siekia sustiprinti inžinerijos studijų programas, kuriant inovatyvius mokymosi metodus, kurie padėtų ateities inžinieriams būti lankstiems ir kūrybiškiems. Projekto metu kuriama lanksti modulinė studijų programa „Makeademy“ yra pagrįstą CDIO (sumanyti-projektuoti-įgyvendinti-eksploatuoti, angl.  „conceive-design-implement-operate“) metodu. Šio metodo taikymas gali padėti studentams įgyti įgūdžių, reikalingų spręsti profesinius ir pasaulinius iššūkius.

Projekto partneriai – Rygos technikos universitetas (Latvija), Katalonijos architektūros institutas – FabLAb Barselona (Ispanija), CESIE (Italija) ir Aarhus universitetas (Danija), turi skirtingas projektui reikalingas žinias ir resursus prototipavimo, verslumo, startuolių ekosistemos kūrimo ir kitose srityse.

„Kartu su projekto partneriais kuriame tarpdisciplininę mokymosi medžiagą, taikomą įvairioms inžinerijos disciplinoms. Siekiame, kad ši medžiaga padėtų ugdyti studentų skaitmeninės ir techninės gamybos įgūdžius, naudojant mokymosi medžiagą, orientuotą į prototipų kūrimą”, – pasakoja projekto „Makeademy“ vadovė, Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VILNIUS TECH) Kūrybiškumo ir inovacijų centro direktorė dr. Lina Pečiūrė.

Pasak L. Pečiūrės, inovatyvios ir modernios inžinerinio ugdymo programos paprastai turi ribotą prieinamumą (pvz., studijų programos prieinamos tik konkrečiai aukštajai mokyklai arba konkrečiam universitetų tinklui), todėl „Makeademy“ projekte kuriama visiems atvirai prieinama virtuali platforma, kurioje bus talpinami sukurti studijų moduliai ir kita svarbi informacija, susijusi su projektu.

„Makeademy“ studijų moduliai

Pagrindiniai „Makeademy“ rezultatai – tai studento patirties žemėlapis Studentų verslo idėjos vystymo planas“ (jį galima rasti čia), studijų moduliai techninei kūrybai ir prototipavimo žinioms gilinti bei minkštiesiems inžinierių įgūdžiams lavinti. Visi šie rezultatai bus patalpinti atvirųjų mokymosi išteklių elektroninėje platformoje.

Kartu su minkštaisiais įgūdžiais, tokiais kaip laiko planavimas, komandos valdymas ir lyderystė, didžioji dalis „Makeademy“ studijų programos apims prototipavimo įgūdžių lavinimą. Prototipavimas šiame projekte pasitelktas kaip įrankis, skatinantis kūrybiškumą. Prototipavimas leidžia inžinieriams greitai ir lengvai išbandyti skirtingas dizaino idėjas ir konceptus. Kuriant fizinius ar virtualius sprendimų modelius, inžinieriai gali geriau suprasti, kaip skirtingi komponentai veiks kartu, nustatyti potencialias problemas ar tobulinimo galimybes remiantis gautu atgaliniu ryšiu. Šis iteratyvus dizaino, prototipavimo ir testavimo procesas gali padėti inžinieriams kūrybiškiau mąstyti apie gautus sprendimus ir spręsti sunkius iššūkius savo srityje. Be to, prototipavimas skatina bendradarbiavimą ir komunikaciją tarp komandos narių, o tai suteikia naują plotmę naujų ir inovatyvių idėjų generavimui ir tyrinėjimui.