Tik vienerius mokslo metus trukęs „Erasmus+“ projektas „It’s not me, it’s us, it’s all about nature“ („Svarbu ne aš, svarbu, kad mes visi už gamtą!“) sujudino visą Mažeikių Kalnėnų progimnazijos bendruomenę. Dauguma progimnazijoje vykdytų veiklų buvo nukreiptos į gamtą tausojančio gyvenimo būdo propagavimą.

Mažieji sodininkai

Gamtosauginės idėjos pasiekė ir pačius mažiausius mūsų progimnazijos mokinius. Jie stebėjo savo pasodintų tulpių, svogūnų pupelių, žirnių, moliūgų, pomidorų, paprikų, pupų, krapų augimo procesą. „Jaunųjų gamtininkų“ būrelio nariai siekė išsiaiškinti, kas lemia augalų dygimą ir augimą, ir suprato, kad augalams reikia ne tik žemės ir saulės, bet ir nuolatinės priežiūros ir meilės.

Vyresnieji analitikai

2022 m. lapkričio 21–25 d. Kalnėnų progimnazijoje organizuota gamtos mokslų savaitė. Dalyvauta trijuose nacionalinės viktorinos „Globalios problemos: žemė, oras ir vanduo“ etapuose; nuotolinėje pamokoje „Klimato kaitos problemos. Egipte vykusios JT klimato kaitos konferencijos apžvalga“. Mokiniai pristatė DARBOTVARKĖS 2030 ir pasaulinės konferencijos COP26 ir COP27 pagrindines idėjas, vienkartinių indų šiaudelių, įrankių antireklamas, diskutavo apie tvarųjį gyvenimo būdą: „Sušildykime sielas – atšaldykime klimatą!“, siūlė sprendimus, kur dėti nebereikalingus ar sulūžusius baldus, veikiančius ar nebeveikiančius elektros prietaisus, buities reikmenis, tekstilę, knygas, organines atliekas.

Keičiasi progimnazijos erdvės

Projekto veiklos keitė progimnazijos erdves ir aplinką. Štai „Jaunieji gamtininkai“ sugalvojo padaryti STOP ženklus vienkartiniams daiktams ir pakuotėms. Mokiniai pagamino vabzdžių viešbučius, įrengtos tvariosios lentynos, kuriose galima rasti mokyklos erdvėse „paklydusių“ pieštukų, trintukų, liniuočių ir kitų mokyklinių reikmenų, laukiančių naujų savo šeimininkų. Atidaryta mokinių dailės piešinių-plakatų iš antrinių žaliavų paroda „Žemės paslaptys“.

Antrasis daiktų gyvenimas

Mokinius sudomino idėja suteikti seniems daiktams naują gyvenimą. 5a klasės mokinė iš plastikinių butelių kamštelių sukūrė daugiafunkcinį krepšelį ir laimėjo II vietą respublikiniame ekologinių projektų konkurse „Šiukšlė-nešiukšlė“. Naudodami antrines žaliavas, mokiniai pagamino Renesanso stiliaus aukso spalvos rėmus, kuriuose dabar eksponuojami jų kūrybiniai darbai, projektai. Mokiniai, lankantys ,,Mados studiją“, pasiuvo rūbus iš senų džinsų ir mokyklos bendruomenei pristatė originalią rūbų kolekciją. Į progimnaziją atvykę projekto partneriai – 15 mokinių ir 4 mokytojai iš Prancūzijos – dizaino dirbtuvėje iš naudoto kartono likučių pasigamino originalius nuotraukų rėmelius.

Kaip tai vyksta?

Norėdami daugiau sužinoti, kaip tvarkomos ir perdirbamos atliekos, vykome į Telšių regiono atliekų tvarkymo centrą – Jėrubaičių sąvartyną Plungės rajone, stebėjome, kaip AB „Grigeo Klaipėda“ makulatūra perdirbama į kartoną. Aktyviai įsitraukėme į FEE kasmetines pasaulinės veiksmo dienas: dalyvavome knygų mainuose, „Dienoje be mėsos“, respublikiniame „Atliekų kultūros“ egzamine. Pradinių klasių mokiniai dalyvavo nuotolinėje paskaitoje „Rūšiavimui atostogų – nėra!“, kurią organizavo pirmoji ir didžiausia licencijuota pakuočių atliekų tvarkymo organizacija Lietuvoje „Žaliasis taškas“.

„Matyk, galvok ir veik“

Prasmingo susitikimo su projekto partneriais iš Kanas miesto kulminacija – tarptautinis gamtosauginis renginys „Matyk, galvok ir veik“, kuris vyko lietuvių ir anglų kalbomis.  Kalnėniškių atliktų tyrimų išvados paragino visus įsiklausyti į faktus ir keisti savo gyvenimo būdą: vykti į mokyklą pėsčiomis arba netaršiomis transporto priemonėmis.

Diskusija apie „Erasmus+“

2023 m. kovo 31 d. ZOOM platformoje vyko tarptautinis gerosios patirties sklaidos renginys respublikos ir užsienio šalių koordinatoriams „International Experiences Implementing Erasmus+ Programme’s Projects“. Kaip „Erasmus+“ veiklos keičia dalyvių gyvenimą, tarptautinei klausytojų auditorijai pasakojo būrys veiklių mokinių – projekto dalyvių – ir projektų koordinatoriai iš Vokietijos, Prancūzijos, Rumunijos, Lietuvos.

Kas svarbiau už mus?

Baigiantis projektui analizavome pokyčius, įvykusius per šiuos mokslo metus. Projekto dalyviai vykdė labai daug veiklų: sukūrė savo ekologinio elgesio kodeksą, skaitmeninę knygą su iliustracijomis ir taisyklėmis, skaitmeninius plakatus apie ekologines problemas ir galimus jų sprendimo būdus. Gamtosauginių renginių ir diskusijų dalyviai klasės valandėlių metu supažindino savo bendraklasius su žiedinės ekonomikos, tvaraus gyvenimo būdo principais. Apklausų rezultatai rodo, kad mokyklos bendruomenę pasiekė projekto skelbiama idėja – nieko nėra svarbiau už gamtą, o jos ateitis priklauso nuo mūsų elgesio pokyčių.