Mažeikių Kalnėnų pagrindinė mokykla 2017 m. pradėjo vykdyti tarptautinį „Erasmus+“ projektą „Europos dizainas – Europija 2020“, kuris baigsis 2020 metais. Septynių šalių: Slovėnijos, Belgijos, Lenkijos, Bulgarijos, Lietuvos, Portugalijos ir Austrijos – veiklą koordinuoja Zalcburgo akademinė gimnazija. Projekto dėmesio centre – dizainas kaip priemonė atrasti Europos vertybes ir jas perteikti idealaus utopinio Europijos miesto dizaine.

Projektu siekiama skatinti kritinį mąstymą, kūrybiškumą ir gebėjimą pagrįsti savo nuomonę, bendradarbiauti, dirbti komandoje ir lavinti savo socialinius įgūdžius bei asmenines kompetencijas. Todėl projekto partnerių susitikimų metu dalyviai daug diskutuoja, išbando įvairias darbo grupes, veiklos poromis arba individualiai galimybes. Be to, projekto dalyviai lankosi įvairiuose miestuose, susipažįsta su jų istorija, architektūros raida, skulptūromis, pastatų dizainu, reklamos įvairove, pamato žinomus Europos dizaino kūrinius. Taip pat susitinka su dizaineriais, susipažįsta su kūrybos procesu ir patys išbando įvairias technikas. Po kiekvieno susitikimo gimsta vis daugiau originalių Europijos miesto detalių, nes kūrybai yra suteikiama visiška laisvė. Be abejo, taip pat gerėja projekto dalyvių anglų kalbos žinios ir kalbėjimo įgūdžiai.

Europos miesto dizaino kūrime naudojamos ne tik tradicinės, bet ir naujosios technologijos. Viena iš projekto sričių yra animacijos ir 3D virtualių objektų kūrimas, reklamos ir rinkodaros strategijų pagrindų mokymasis. Projekte yra numatytos įvairios kūrybinės veiklos: sukurti dizaino objektams (skardinėms, buteliams ir pan.) etiketes ir emblemas, pastatų eskizus ir jų 3D maketus iš popieriaus, kartono ir medienos, panaudoti reklamos grafikos elementus ir skaitmenines technologijas (multimediją, animaciją, rinkodaros skaitmenines strategijas), sukurti Europijos miesto konstituciją, projekto svetainę, išleisti projekto laikraštį, panaudoti mokyklų, parduotuvių, gamyklų, muziejų, bibliotekų arba kitų objektų viešąsias erdves.

Projekto veiklos yra pristatomos „TwinSpace“ platformoje, „Facebook“ tinklaraštyje, projekto ir mokyklos svetainėse – tai puiki galimybė bendrauti ir dalintis atliktu darbu. Visose partnerių mokyklose yra „Erasmus+“ kampeliai, kuriuose pateikiama visapusiška informacija, lengvai prieinama visai bendruomenei.

Visos šios veiklos veda prie galutinio projekto produkto. Tai bus padidintas dizaino kūrinys – unikalus Europos miesto „Europija 2020“ 3D vaizdas, ateities Europos sostinės vizija: apvalus panoraminis 20 metrų ilgio, 2 metrų aukščio eksterjeras, o interjeras su virtualiu 360° vaizdu viduje ir išorėje, papuoštas kiekvienos projekte dalyvaujančios šalies dizaino elementais.

Didžioji dalis darbų jau padaryta. Projekto partneriai, susitikę Austrijoje, Lenkijoje, Belgijoje, Portugalijoje, Slovėnijoje ir Lietuvoje, analizavo Europos miestų infrastruktūrą, diskutavo apie miesto gyvenimui būtiniausius, gyvybiškai svarbiausius dalykus: sveikatos apsaugą, religiją, politiką, miesto administravimą ir infrastruktūrą, socialinio ir kultūrinio gyvenimo organizavimą, švietimo problemas ir jų sprendimų būdus.

Lenkijoje dalyviai sukūrė projekto emblemą, daug sužinojo apie Lenkijos dizainerių ir architektų (Ewa Minge, Gosia Baczynska, Magdalena Abakanowicz ir kt.) kūrybą, dirbtuvėse išmoko kurti dizaino objektus iš molio ir pagamino molio plyteles su būsimo miesto vaizdais. Ekskursija po Varšuvą išryškino reikšmingų Lenkijos istorinių momentų ir architektūros stilių sąsają.  

Belgijoje projekto dalyvius itin sudomino integruota anglų kalbos, dailės, istorijos ir informacinių technologijų pamoka apie „Nouveau“ meną ir šio meno atstovą Belgijos architektą Victorą Hortą. Pamokoje kūrybiškai buvo naudojami planšetiniai kompiuteriai, „Padlet“ platforma ir dalomoji medžiaga. Vėliau teorines žinias apie „Nouveau“ meną papildėme vaizdais – ekskursijoje po Briuselį gėrėjomės originaliais šio architekto kūriniais – pastatais. Patirti įspūdžiai dalyviams suteikė idėjų projektuojant miniatiūrinius 3D kambarius (buvo naudojamos seno dizaino medinės pieštukinės ir kitų medžiagų atliekos).

Portugalijoje dalyviai sužinojo apie vietinių pastatų išorės dizainą, kuriame modernizmas dera su tradiciniais raštais ir vietos statybinėmis medžiagomis. Įkvėpti Portugalijos gamtos ir architektūros dalyviai savo sukurtais raštais margino vietinio kalkakmenio plyteles. Taip pat buvo tęsiamos diskusijos apie ženklus, reikalingus miesto gyvenimui reguliuoti, ir kuriami šių ženklų projektai.

Mažeikių Kalnėnų pagrindinės mokyklos komanda suplanavo veiklas visiems trejiems projekto metams. Vienas iš svarbiausių ir atsakingiausių darbų – svečių priėmimas. Mūsų mokykla, pagal projekto aprašą, atsakinga už karpinių, keramikos ir medienos dirbtuvių organizavimą. Tam, kad bendruomenė tinkamai pasiruoštų šiems darbams, buvo surengta mokinių karpinių paroda ir susitikimai su dizaineriais – popieriaus plastikos ir keramikos specialistais.

2019 m. vasario 8 d. mokyklos skaitykloje mokinius, tėvus, mokytojus ir kitus mokyklos darbuotojus popieriaus meninėmis galimybėmis sudomino Mažeikių Gabijos gimnazijos dailės mokytoja ekspertė, dizainerė Audronė Mažeikienė. Viešnia papasakojo apie popieriaus atsiradimo ir pritaikymo istoriją, kalbėjo apie popieriaus plastiką ir šios jo savybės panaudojimą dizaine: sienų apdailoje, šventinėje patalpų puošyboje ir kitur. Technologijų ir dailės mokytojos Tatjana Damulienė ir Raminta Lupeikienė padėjo neįgudusiems šios dirbtuvės dalyviams suvaldyti žirkles, dildes, pieštukus, liniuotes ir popierių. Užsiėmimo pabaigoje visi džiaugėsi savo rankų darbo rezultatais. Mokiniai susidomėjo architekto specialybe, nes dizainerė papasakojo, kad tuo pačiu principu daromi ir pastatų maketai.

Šiame susitikime atsiskleidė popieriaus galimybės, o 2019 m. kovo 29 d. buvo galima išbandyti kitą tradicinę mūsų krašto medžiagą – molį.  Kalnėnų pagrindinės mokyklos dailės mokytojos Ramintos Lupeikienės pakviesta pas mus atvyko docentė Laima Mikalauskienė, tapusi mokyklos socialine partnere. Ji vadovavo keramikos kūrybinėms dirbtuvėms. Susirinkusieji ne tik sužinojo apie lipdymo iš molio tradiciją, bet ir patys pabandė dirbti su šia medžiaga. Mokiniai ir įvairių dalykų mokytojai labai kūrybingai atliko užduotį – kūrė naujojo Europos miesto architektūrą, transportą arba gyventoją ir įdomiai pakomentavo savo kūrinių paskirtį naujajame Europos mieste.

Tautodailininkė karpytoja, Kalnėnų pagrindinės mokyklos technologijų mokytoja metodininkė Tatjana Damulienė supažindino 7–8 klasių mokinius su tradiciniu karpinių menu ir išmokė jo subtilybių. Remdamiesi karpinių tradicija ir senąja baltų simbolika, mokiniai karpiniuose pavaizdavo žydintį, bujojantį Pasaulio medį, o jo šakose apgyvendino paukščius. Mokyklos I aukšto fojė buvo eksponuojama karpinių paroda „Paukštis“, skirta ir Lietuvos valstybės atkūrimo šventėms. Šis darbas – Europijos projekto veiklų dalis.

Sudominti technologijų mokytojų Kęstučio Mackevičiaus ir Stasio Pauliuko bei dailės mokytojos Ramintos Lupeikienės idėjų, mokiniai sukonstravo originalius ateities miesto fantastinių pastatų maketus iš kartono bei keramikos ir nepaprasto grožio kartoninius portalus. Šie kūrybiniai darbai buvo eksponuojami hole prie mokyklos aktų salės.

Taigi, susipažinusi su  „Erasmus+“ projekto „Europos dizainas – Europija 2020“ tikslais ir numačiusi tolesnes veiklas, Kalnėnų pagrindinės mokyklos bendruomenė nekantriai laukė svečių, atvykstančių iš šešių šalių: Austrijos, Belgijos, Lenkijos, Portugalijos, Slovėnijos, Bulgarijos. 2019 m. gegužės 13 d. pasitikome juos gražiai sužaliavusiame Vilniuje. Lyg naujomis akimis pamatėme dabartinę savo sostinę Vilnių ir senąją – Trakus, mat svečiai nė karto nebuvo lankęsi mūsų šalyje ir neslėpė susižavėjimo Lietuvos gamta, istorija ir architektūra.

Kitą dieną svečiai, jau pasiilsėję juos priėmusių šeimų namuose, buvo šiltai sutikti mokykloje. Pristatydami tradicinę tautos kultūrą, mūsų mokyklos mokiniai dainavo senąsias lietuviškas dainas, šoko tautiškus šokius. Projekto dalyvius pasveikino ir prasmingos veiklos bei gražių įspūdžių linkėjo Mažeikių rajono meras Vidmantas Macevičius, Švietimo skyriaus vedėjas Apolinaras Stonkus ir vyriausioji specialistė Daiva Radzienė, mokyklos direktorė Regina Arbatauskienė bei mokyklos kapelionas, kunigas Klemensas Jaraminas. Svečiai pristatė savo šalis ir mokyklas.

Vėliau prasidėjo įvairios bendros veiklos: keramikos dirbtuvėse mokiniai ir mokytojai iš įvairių šalių molio lentelėse raižė pasirinktus baltų ir kitų Europos tautų simbolius – iš šių darbų bus daromas pano, papuošiantis mokyklos erdves; popieriaus dirbtuvėse išbandė tradicinį popieriaus karpymą ir karpinių užuolaidėlėmis papuošė pirmojo aukšto koridoriaus langus; medienos dirbtuvėse medžio gabalėliuose degino baltų simbolius, su kurių reikšmėmis buvo supažindinti – gaminosi raktų pakabukus. Atlikus darbą grupės keitėsi vietomis, tad kiekvienas dalyvis pabuvojo visose trijose dirbtuvėse. Ir svečiai, ir šeimininkai dirbo susikaupę, pasikonsultuodami vieni su kitais ir su dirbtuvių vadovais. Mūsų mokytojams dažnai prireikdavo, kad vaikai pavertėjautų, tačiau kuo toliau, tuo drąsiau jie bandė atgaivinti anglų kalbos žinias, o paskutinėmis svečių apsilankymo dienomis ne vienas mūsų bendruomenės narys jau pats užmegzdavo pokalbį  su svečiais.

Dar didesnės bendravimo galimybės atsiskleidė keliaujant į Klaipėdą, Šiaulius ir į Kryžių kalną, aprodant svečiams Mažeikius. 2019 m. gegužės 16 d. Mažeikių rajono savivaldybės posėdžių salėje „Erasmus+“ projekto „Europos dizainas – Europija 2020“ dalyvius priėmė Mažeikių rajono savivaldybės meras Vidmantas Macevičius. Meras dėkojo projekto organizatoriams, o delegacijų atstovams įteikė po atminimo dovanėlę primindamas, kad jie visada laukiami mūsų mieste. Savivaldybės administracijos Švietimo skyriaus vedėjas Apolinaras Stonkus pristatė rajono švietimo situaciją, atsakė į daugybę įvairių svečių klausimų. Buvo parodytas filmas apie Mažeikius.

Visą savaitę vaikai buvo lyg žurnalistai: stebėjo, diskutavo, kaupė informaciją, vėliau sukūrė elektroninius žurnalus apie lankymąsi mūsų šalyje ir savaitės refleksijoje juos pristatė. Džiugu buvo pastebėti, kad apie viešnagę Lietuvoje svečiai kalbėjo itin pakylėtai, labai gerai įvertino šeimininkų organizuotumą, svetingumą ir veiklų įdomumą. Renginio pabaigoje visi sušoko susitikusiųjų Lietuvoje draugystės šokiu tapusį – „Suk, suk ratelį“.  

Kalnėnų pagrindinėje mokykloje susitikę šalių projekto grupių vadovai suplanavo veiklas, kurias reikės atlikti iki paskutinių vizitų: baigti kurti Europijos miesto konstituciją ir pasiūlyti projekto šūkį.