Šiaulių rajono savivaldybės administracijos Švietimo ir sporto skyrius, įgyvendindamas akredituotą „Erasmus+“ bendrojo ugdymo mobilumo projektą, 2023 m. balandžio 24–28 d. organizavo Savivaldybės švietimo įstaigų mokytojų, Švietimo ir sporto skyriaus bei Švietimo pagalbos tarnybos specialistų darbo stebėjimo vizitą į CEIP GUAYONGE mokyklą (Santa Cruz de Tenerife).
Vizito kryptis ir metų laikas „žadėjo“ ne tik įvairiapusišką profesinę patirtį, bet ir malonius socialinės ir kultūrinės veiklos įspūdžius. Mobilumo komanda atsakingai pasiruošė vizitui: aptarti ir darbo užrašinėse užfiksuoti aktualūs klausimai, į lagaminus „suguldytos“ reprezentacinės dovanos, išsamiai išstudijuoti visuomeninio transporto Tenerifės saloje ypatumai, sudarytas privalomų pamatyti objektų sąrašas. Visa tai turėjo užtikrinti minimalius netikėtumus ir maksimalias galimybes koncentruotis į vizito tikslus. Tačiau būtent šis vizitas pateikė siurprizų, kurie pareikalavo ne tik gero fizinio projekto dalyvių pasirengimo, anglų kalbos mokėjimo, socialinių kompetencijų raiškos, bet ir emocinės savitvardos bei gebėjimo pasijuokti ne juokais rimtose situacijose.
Prasidėjus kelionei, šeštadienį, suplanuotas skrydis iš Vilniaus į Frankfurtą buvo atidėtas keturioms valandoms. Dėl to į kitą skrydį į Tenerifę, teko bėgti per Frankfurto oro uostą, įveikiant įvairias kliūtis, tokias kaip neskubantys keleiviai, judantys ir nejudantys lagaminai ar laiptai, bei vis tiek vėluoti dešimčia minučių į ši jungiamąjį skrydį. Taip pat įveikus 5600 kilometrų atstumą ir atvykus į Tenerifę pirmadienio vidurnaktį, išsiaiškinti, kad pamestas vienas iš šešių komandos lagaminų.
Pirmoji viešnagės diena Tenerifėje buvo kiek ramesnė: suteikėme pagalbą dingusio lagamino savininkei pasidalinant rūbais, grožio priemonėmis ir higienos reikmenimis. Papusryčiavusios, sugužėjome į išnuomotą automobilį ir, navigacijai „lydint“ pasiekėme CEIP GUAYONGE mokyklą, kurioje ugdomi 3–14 m. amžiaus vaikai. Mokyklos bendruomenės svetingumas padėjo pamiršti kelionės rūpesčius: kartu su mokyklos ugdytiniais stebėjome vietos folkloro grupės koncertą, mokėmės tradicinių vietos šokių, žaidimų, o po to – klausėme išsamaus mokyklos vadovų pasakojimo apie Kanarų salų švietimo sistemos ypatumus.
Vizito dienos buvo skirtos mokyklos veiklos pažinimui: stebėjome ikimokyklinio ugdymo veiklas, pamokas, projektinę mokinių veiklą ir jos rezultatų pristatymą (7 kl. mokinių performansas „Australija“), logopedines bei specialiąsias pratybas, neformaliojo ugdymo užsiėmimus (šešėlių spektaklis „Aš galiu, jei noriu“), originalias ir įtraukiančias edukacines aplinkas.
Bendraudamos su pagalbos mokiniui specialistėmis aiškinomės, kaip mokykloje organizuojamas darbas su skirtingų specialiųjų ugdymosi poreikių turinčiais mokiniais. Socialinė pedagogė išsamiai pristatė mokyklos susitarimus dėl specialiųjų ugdymosi poreikių tenkinimo algoritmo, pakomentavo specialistų, teikiančių pagalbą mokiniui ir jo šeimai, funkcijas. Atkreipėme dėmesį į tai, kad mokykla yra ypač draugiška autizmo spektro sutrikimų turintiems vaikams ir dauguma mokyklos patalpų netgi suženklintos suprantamais ir emocinį saugumą užtikrinančiais piešiniais (pvz., „mokytojų kambarys“, „tualetas“, „valgykla“), taip pat jiems skirtas nuolatinis padėjėjas, kuris gelbsti įvairių veiklų mokykloje metu. Tokiu būdu tarp specialiųjų ugdymosi poreikių turinčio vaiko ir jam padedančio suaugusiojo užsimezga pasitikėjimu grįstas tarpusavio ryšys, kas akivaizdžiai palengvina ugdymo ir ugdymosi procesą.
Paskutinę viešnagės dieną lankėmės MAXIMILIANO GIL mokykloje, kurioje turėjome galimybę išgirsti ir pamatyti unikalų dalyką – susikalbėjimą švilpavimu (švilpiamoji kalba, 2009 m. buvo įtraukta į nematerialųjį UNESCO pasaulio paveldo sąrašą). Laikui bėgant, daugelyje Kanarų salų ši kalba išnyko, tačiau La Gomeroje ją išsaugojo, ir pradėjo ją ugdyti mokyklose. Būtent ši mokykla yra viena iš tų, kuriose švilpavimo pamokos yra privalomos. Buvome sužavėti ir nustebinti tuo, kaip mokiniai sugeba „susišvilpauti“!
Vizito metu turėjome puikią galimybę „pasimatuoti“ ir savo šalies pasiekimus – akivaizdu, kad yra sričių, kur būtų galima pasitempti, tačiau turime ir kuo pasidžiaugti. Į Lietuvą grįžome su daugybę istorijų, prisiminimų ir, be abejo, naudingos informacijos, o įgyta patirtis ir naujos žinios bus pristatytos visai savivaldybės švietimo bendruomenei.