Jau šį pavasarį pirmieji profesinių mokyklų moksleiviai pradės naujos platformos „Gift(ed)“ testavimą. Perdarymui (angl. „upcycling“) skirta platforma talpina nemokamus mokymus, socialinę erdvę bendravimui bei virtualią vitriną tvariems menininkams, kūrėjams, taisytojams.

„Testavimo tikslas – gauti tikslinės auditorijos – moksleivių, dirbsiančių technologinėje, apdirbimo, tvarumo srityse – atsiliepimus apie platformos patogumą. Be to, platformoje esančią mokymų medžiagos pateikimo formą vertins ir profesinės mokyklos dėstytojai. Esame užtikrinti medžiagos nauda, tačiau pateikimo forma turi būti suprantama tiek moksleiviui, tiek studentui, tiek ir pirmą kartą susidūrusiam su perdarymo srityje naudojamais verslumo bei ekonomikos terminais“, – sakė Žydrūnas Šipka, platformos „Gift(ed)“ bendraįkūrėjas bei VšĮ „Darnaus vystymo projektai“ vadovas.

Tarptautinę platformą pirmieji testuos Kauno technikos profesinio mokymo centro dėstytojai ir moksleiviai. Po dėstytojų atsiliepimų apie pateiktą medžiagą, prireikus, bus tobulinama mokymų pateikimo forma. Tuomet „Gift(ed)“ platformą testuos moksleiviai. Jų užduotis bus pasirinkti vieną kursą – žiedinę ekonomiką (angl. „Principles of circular economy“) arba projektų valdymą ir antreprenerystę  (Project Management and Entrepreneurship)), susipažinti su pateikta medžiaga, išbandyti kitas platformos funkcijas ir pateikti atsiliepimus. Atsiliepimai bus renkami uždarų klausimų anketos forma su galimybe palikti atviro teksto komentarus. Moksleiviai teiks atsakymus prieš ir po platformos testavimo siekiant įvertinti platformos poveikį jų žinioms bei nuomonei apie tvarumą, perdarymą, entreprenerystę.

Projektą „Gift(ed)“ kuria 4 tarptautinės organizacijos: VšĮ „Darnaus vystymo projektai“, VšĮ „Kolpingo kolegija“, Daugpilio dizaino ir meno mokykla „Saules skola“ (Latvija), CPK Lecce (Italija), o joje pateiktas turinys bus kuriamas tiek profesionalų, tiek ir naujai prisijungusių narių. „Gift(ed)“ platforma buvo sukurta siekiant suburti specialistus ir pedagogus, menininkus, taisytojus ir paprastus žmones, kad pristatytų poreikį ir galimybes mažinti atliekas perdarant, pritaikant naujai, perdirbant ir taisant senas medžiagas ar netinkamus daiktus.

„Manome, kad daiktų perdarymo turi būti mokoma kaip naujos profesijos įvairiose amatų, meno ir dizaino programose kaip programos dalis arba kaip pagrindinė specialybė. Moksleiviai ir studentai yra mūsų ateitis ir jau dabar jie itin stipriai domisi atsinaujinančia energetika, tvarumu. Tad ženkime dar vieną žingsnį – suteikime jiems žinių, kurios padėtų aplinkoje esančias nepageidaujamas medžiagas, senus, sulūžusius daiktus ar drabužius paversti naujais ir unikaliais“, – sakė Rasa Visockienė, Airijos lietuvė, viena projekto bendraįkūrėjų. Jau dabar platformos naudotojai gali išklausyti 155 valandas teorinių ir praktinių paskaitų apie daiktų perdarymą. Gautos žinios suteiks galimybę geriau suprasti perdarymo naudą, įkvėps kurti, leis pačiam parengti verslo planą – daiktų perdarymas ir taisymas gali būti ne tik malonus hobis, tačiau ir pelną nešanti veikla.

Apie tai, kad perdarymas yra būtinas ir labai trūkstamas elementas visoje rinkoje buvo diskutuota ir pirmajame platformos pristatymo renginyje Lietuvoje, kuris vyko 2023 m. vasario 24 d. Kaune. Jo metu buvo pristatytos pagrindinės platformos sudedamosios dalys. Jas pristatė Žydrūnas Šipka, VšĮ „Darnaus vystymo projektai“, prof. dr. Daiva Beržinskienė-Juozainienė ir dr. Rūta Meištė, VšĮ „Kolpingo kolegija“, Olga Krumpane, Latvijos Daugpilio dizaino ir meno mokykla. Taip pat renginyje pristatytos perdarymo srityje dirbančių menininkų patirtys. Jomis dalinosi Evelina Birgiolaitė („ur_fvrt“), Tomas Vitvickis („Nepalūžęs“), Jolanta Daubaraitė („Akimirkų gaudyklė“). Renginio metu savo žiniomis dalinosi Jurgita Udrienė iš Šiaulių regiono atliekų tvarkymo centro. Šio centro projektas „Daiktų kiemas“ yra sėkmingas pavyzdys, kaip vieno asmens nereikalingi daiktai, šiukšlės gali tapti naudingi kitam. Renginyje dalyvavo profesinių mokyklų dėstytojai bei moksleiviai, kolegijų ir universitetų studentai, kiti  susidomėję asmenys. Renginys pritraukė 57 dalyvius.

„Gift(ed)“ platforma gali būti naudingas įrankis formaliojo ir neformaliojo mokymo įstaigoms: gimnazijoms, profesinėms mokykloms, kolegijoms, universitetams. Platformoje esantys mokymai yra nemokami, apima teorines ir praktines žinias. Išklausyta mokymų medžiaga padės geriau suprasti, kas yra žiedinė ekonomika, kaip panaudoti iš naujo ir apdirbti įvairių tipų medžiagas, kaip pasirengti verslo planą, kaip kurti / perdaryti daiktus, kurie būtų funkcionalūs ir estetiški.

Ši laisvai prieinama medžiaga gali būti naudojama visa kartu arba pasirinktinai pagal reikiamą temą. Platforma gali būti naudojama kaip papildomas įrankis smalsiems moksleiviams ir studentams, siekiantiems sužinoti daugiau bei norintiems užmegzti ryšį su bendraminčiais, besidominčiais daiktų perdarymu, taisymu. Platforma tarptautinė, tad medžiaga pateikiama anglų kalba.

Išklausius medžiagą bei atsakius į testų klausimus yra išduodamas kursų išklausymo sertifikatas. Svarbu paminėti, kad susidomėjusios švietimo įstaigos taip pat gali naudotis platforma ir tapti kursų kūrėjais bei dalintis savo medžiaga. Platformos kūrėjai suteikia galimybę kelti savo mokymų medžiagą, kurti testus visiškai nemokamai, o prireikus „Gift(ed)“ komandos nariai suteiks konsultaciją. Tai puikus būdas rodyti savo ugdymo įstaigos potencialą pasaulinėje rinkoje, galimybė sudominti ir pritraukti studentus iš kitų šalių.

Po platformos testavimo ir tobulinimo Lietuvoje – platformos testavimo darbai kelsis į Latviją ir Italiją. Gavus visus atsiliepimus projekto partneriai dar sykį peržiūrės platformos naudojimosi bei kursų medžiagos patogumą, atliks patobulinimo darbus.

Prie platformos jau dabar gali jungtis visi smalsuoliai, o organizacijos, norinčios kelti savo kursų medžiagą perdarymo tema, gali susisiekti su platformos įkūrėjais. Nemokamą platformą galima rasti adresu https://platformgifted.eu/.