Visi kursai turi savo programą, o į juos atvykstantys atsineša savo lūkesčius, vizijas, norus. Praėjusi vasara mokė kiek kitokių dalykų. Mokė būti akimirkoje. Leisti sau nustebti, nežinoti, klysti, atrasti. Sakysit, anokie čia mokslai. Kiek dažnai pavyksta būti toje akimirkoje, kuri yra būtent tą sekundę? Būti negalvojant, kas bus už sekundės, už posūkio, už debesies. Būti akimirkoje.

Tik kaip visa tai susiję su mokymu, ugdymu, edukacija? Čia ir prasideda visas prasmių labirintas. Kiek sėkmingas bus ieškojimas, priklauso nuo kiekvieno einančio. Patirtys, sąsajos, jungtys, detalės, dėlionės, visuma ir gyvenimas.

„Erasmus+“ mokymų patirtys

Klaipėdos Vydūno gimnazija ir joje dirbantys mokytojai kasmet įsilieja į „Erasmus+“ projektų sūkurį. Turint galimybę auginti būsimuosius ateities kūrėjus nuo pirmos klasės, ant pečių gula ir atsakomybė. Atsakomybė žengti koja kojon su gyvenimu, naujovėmis ir pokyčiais. STEAM projektų, integracinių veiklų patirtimis dalijamasi ne tik įvairiose respublikinėse konferencijose, seminaruose, kolegų susitikimujose. Dvejus metus vykusio projekto „Mokytojų kompetencijos tarpdalykinei integracijai pradinėse klasėse“ metu dirbusių pradinių klasių ir meno dalykų mokytojų išbandytos veiklos ir įgytos patirtys įkvėpė nesustoti ir toliau plėsti bedrąsias mokytojų kompetencijas gilinantis į tarpdalykinės integracijos formas ir metodus. Iš šių patirčių gimęs naujas projektas „Intgeracinių modelių kūrimas ugdymo kokybei“, skirtas paauglystę išgyvenantiems mokiniams, vėl nutiesė mokytojams kelius į skirtingus Europos miestus ieškoti atsakymų į amžinus klausimus „kaip?“.


IKT kiekvieno mokytojo kišenėje

Tie laikai, kai užteko įjungti powerpoint prezentaciją, baigėsi. Technologijos sparčiu žingsniu lekia pirmyn, o mokinių smalsumas šviesmečiais skrieja virtuliomis erdvėmis. Šiandienos mokytojui (ugdytojui, mentoriui, edukatoriui ir kt.) tenka mokytis žongliruoti naujovėmis. Štai ir ateina puikiausias metas patirti akimirką, nustebti, atrasti.

Klaipėdos gimnazijos mokytojos Olga Jurkevič (informatika) ir Aurelija Žvinklytė-Rimšienė (dailė) liepos mėnesį Prahoje vykusiuose kursuose „ICT in Education“ narpliojo skirtingų IKT programų panaudojimo pamokoje galimybes, mokėsi valdyti informacijos srautus kuriamuose internetiniuose puslapiuose, pabandė dalykinę medžiagą pateikti kaip smagų ir įtraukų žaidimą. Mokytojos parsivežė pažadą sau visa tai išbandyti pamokose ir geriausias idėjas pristatyti kolegoms.

Kitas itin svarbus momentas, nagrinėtas mokymuose, tai saugumas virtualioje erdvėje.  Kai atsiveria interneto platybės, kyla klausimas „kiek gali būti atviras?“. Kursų dalyviai bandė pažinti vieni kitus ieškodami informacijos internete žinodami tik vardą ir pavardę. Tai buvo puikus būdas pasitikrinti, kiek asmuo yra atviras nežinomiems žmonėms ir kokia informacija gali pasinaudoti bet kas. Saugumas internete, informacijos sąmoningas skelbimas ir paruošimas – visa tai itin aktualios temos kiekvienam. Kilusios diskusijos dėl autorinių teisių pažeidimų atskleidė dar vieną aktualią temą daugelyje šalių.

Visos šios patirtys ištrina ribas tarp mokomųjų dalykų. Viskas tarsi susipina į bendrą rezginį. Nagrinėjant istorijos, matematikos, filosofijos, dailės ar kitus klausimus tampa svarbus tavo paties įsitraukimas į atliekamą veiklą, smalsumas ir gebėjimas būti atradimo akimirkoje. Visai nesvarbu, kuriuose batuose tą dieną stovi: mokinio ar mokytojo. Tačiau ugdytojas, patyręs atradimo džiaugsmą ir išsaugojęs tą jausmą, drąsiau pasiūlys įtraukiančias veiklas ir savo mokiniams. Šypsenos čia tinka visiems.

Ir aš ten buvau

Net jei niekada dar neteko dalyvauti „Erasmus+“ ar kokiuose kituose mokymuose svečioje šalyje, net jei tokios patirtys yra iki skausmo žinomos ar net nusibosti spėjusios, net jei kalbų lagamine gyvena tik gimtas žodis -vis tiek verta patirti akimirką ir leisti sau nustebti. Tai tarsi planas ateičiai. Kelionėje į Prahą lydėjo ne tik saulė ir vasariška kaitra, bet ir nuotykiai su laiminga pabaiga. Bilietai į vieną pusę, užsitrenkusios laiptinės durys atrodė kaip visatos klausimai, kuriais turėtume patvirtinti savo pasirinkimą. Kursų organizatoriai ir lektoriai leido žavėtis jų profesionalumu „no stress, take it easy“ bendravimo aplinkoje. Sutiktų mokytojų iš Rumunijos, Portugalijos, Ispanijos, Slovakijos pasakojamos jų šalių švietimo aktualijos kvietė į bendras problemas pažvelgti kaip į galimybę pokyčiams.

Tuo metu Prahos gatvėse šurmuliavo jų didenybės turistai, akmeniniu grindiniu šlepsėjo nuo dienos žingsnių pavargusios basutės, akys lakstė nesuskaičiuojamais namų stogais, o širdis, įkvėpusi vakaro vėsos, skaičiavo amžius menančio laikrodžio dūžius. Gatvelių raizginyje skraidė elniai, dienos patirtys nugulė į savus prasmių langelius, o atskiros mozaikos dalys tapo nesibaigiančia iliuzija. Ir aš ten buvau, akimirkas gaudžiau, saujon prisiminimus talpinau ir sėkmes kodavau.