Šiandien tikriausiai nei vienas nenustebtume kavinėje gavę popierinį, o ne plastikinį gėrimo šiaudelį, mieste pastebėję dygstančias elektromobilių krovimo stoteles, o patys ieškodami įsigyti žemės ūkio produkcijos kreipiame dėmesį į jų ekologiškumą. Tokios besikeičiančios kasdieninio mūsų gyvenimo detalės turi aiškų tikslą – mažinti aplinkos taršą, tačiau akivaizdu, kad šių pavienių, epizodiškų tiekėjų ir vartotojų pastangų neužtenka norint pasiekti laukiamus pokyčius. Tam būtina sisteminė atskirų ekonominių veiklos sričių galimybių analizė ir reikiamų pokyčių diegimas pasitelkiant visus jame dalyvaujančius žmogiškuosius išteklius.
Šios temos, šiandien žinomos kaip Europos žaliojo kurso programa, siekiančios skatinti veiksmingą išteklių naudojimą pereinant prie švarios žiedinės ekonomikos, aktualumą profesiniame mokyme įžvelgė ir Panevėžio darbo rinkos mokymo centras. Jo iniciatyva 2019 m. spalio mėnesį startavo „Erasmus+“ strateginių partnerysčių projektas „Žiedinė ekonomika profesinio mokymo kontekste: CIRCLE“ (angl. “The CIRCular Economy through Integrated LEarning in VET: CIRCLE“).
Projekte jėgas sujungė partneriai iš 4 Europos šalių: Glazgo Kaledonijos universitetas (Škotija, Jungtinė Karalystė), komunikacijų agentūra „Bluebook“ (Turinas, Italija), „Lawton Idiomas“ suaugusiųjų mokymo centras (Gijonas, Ispanija), Tarsus prekybos pramonės ir amatų rūmai (Tarsus, Turkija).
„Rengdami mokymo turinį, visada siekiame jį aktualizuoti, atsižvelgti į vykstančius pokyčius rinkose, kuriose ketina dirbti mūsų mokiniai“, – teigia Panevėžio darbo rinkos projektų vadovė Vaida Sinkevičienė. „Ne išimtis ir žiedinės ekonomikos principai, kuriuos taikant reikia būti susipažinus su gerąja jau taikoma praktika šioje srityje, turėti žinių, leidžiančių pasiūlyti ir pritaikyti tam reikiamus sprendimus kasdieninėse darbuotojo veiklos procesuose“. Žiedinė ekonomika apima visus ekonominius sektorius, tačiau projekte buvo pasirinktos 3 temos – turizmas, transportas ir žemės ūkis, kurių poveikis aplinkai, pasak tyrimų, yra vienas reikšmingiausių.
Įgyvendinant projekte išsikeltus tikslus – paskatinti ir paremti profesinio mokymo tiekėjus, profesiniame mokyme pristatyti žiedinės ekonomikos principus, jo metu rengiami tam tinkami mokymo įrankiai – pamokoms pritaikyta mokymo medžiaga, interaktyvios užduotys ir žinių pasitikrinimo testai. Viena iš šios projekto metu rengiamos mokymo medžiagos stiprybių – jos pritaikymas nuotoliniam mokymui, kuris ypač aktualus šiomis dienomis.
Rengiant ir testuojat medžiagą ir jos kūrėjams teko įveikti pandeminės situacijos iššūkius – diskusijas apie žiedinės ekonomikos aktualumą, temas, kurias būtina įtraukti į šią programą, su nagrinėjamų sektorių verslo atstovais, sprendimų priėmėjais teko organizuoti virtualiu būdu. Tai buvo tam tikras bendras iššūkis, tačiau jis leido geriau suprasti, kaip geriau išnaudoti e. erdvės galimybes. Daug dėmesio mokymo medžiagoje bus skirta gerųjų verslo praktikų analizei, su kuria susipažinti, apie jas padiskutuoti ir ieškoti tokių sprendimų pritaikymo įvairiose veiklos situacijose bus kviečiami šios mokymo medžiagos naudotojai.
„Programa siekiama, kad mokiniai suprastų bendrą žiedinės ekonomikos sistemą, jos ciklus ir vieno veiklos etapo įtaką kitam. Pavyzdžiui, organizuojant festivalį atviroje erdvėje, iš anksto būtina pagalvoti apie tam reikiamą vandenį, būsimas nuotekas ir galimą jo tvarų panaudojimą įrengiant valymo įrenginius bei sistemą laistymui. Parinkta renginio vieta, kurią lengvai galima pasiekti visuomeniniu transportu, leis sumažinti automobilių kiekį renginio vietoje. Galimybė papildyti vandens gertuves įrengtose stotelėse, taros užstato sistema, sumažins plastiko atliekų kiekį. Tokie maži žingsniai neatrodo reikšmingi skaičiuojant jų poveikį po vieną, tačiau taikydami juos sistemiškai tikrai galime pasiekti reikšmingą šiltnamio efekto mažėjimą“, – teigia projekto vadovė Vaida Sinkevičienė. „Tikime, kad šios žinios bus ne tik naudingos, bet ir įdomios, praturtins profesinio mokymo turinį, o mokinius paskatins šią temą integruoti ne tik darbe, bet ir priimant su namų ūkiu ar kelionėmis susijusius sprendimus“.
Šiuo metu internete galima rasti bendruosius žiedinės ekonomikos ir turizmo sektoriaus mokymo modulius, tačiau netrukus projekto partneriai tikisi pristatyti ir transporto bei žemės ūkio mokymo programoms aktualią medžiagą.