2019 m. spalio 15–22 d. Šakių lopšelio-darželio „Berželis“ pedagogų komanda – projekto koordinatorė, direktorės pavaduotoja ugdymui Dovilė Kazakauskienė, direktorė Lina Viliūšienė, ir ikimokyklinio ugdymo pedagogė Vaineta Čėplienė vyko projektinio darbo stebėjimo mokykloje vizito į Portugaliją, Madeiros regioną. Daželis nuo 2019 metų liepos dienos vykdo „Erasmus+“ tarptautinį mobilumo projektą „STEAM ikimokykliniame ugdyme“. Tai darbo stebėjimo vizitas (angl. „jobshadowing“), modeliuojantis  įvairiapusiškesnį STEAM ugdymo idėjų supratimą, stebint praktines veiklas bei darbo organizavimą kitose šalyse.

Pedagogės buvo sutiktos šiltai ir draugiškai EB1/PE da Lambada Ponta do Sol unikaliame mokykloje-darželyje, įsikūrusiame senoviniame, buvusio vienuolyno pastate. Čia mokytoja Rosa Luísa Nóbrega da Silva Gaspar pristatė savo mokyklą: jos istoriją, ugdymo ypatumus ir prioritetus. Ši mokykla ypač daug dėmesio skiria ekologijai, turi savo parengtą gamtosauginio ugdymo vadovėlį, programą, pagrįstą integraliais ugdymo metodais.

Pedagogės turėjo galimybę  stebėti ugdomąsias veiklas, kurių didžioji dalis organizuojama dalykų integracijos principu, nes mokykloje, kaip ir visame regione, daug dėmesio skiriama inovatyviam ugdymui. Vizito metu buvo stebimos vaikų veiklos, bendrauta su mokytojais. Užsiėmimų metu vaikai kartu su pedagoge Rosa atliko užduotis su robotukais ir kitais interaktyviais prietaisais ir žaislais. Vaikai programavo robotukų kelią, piešė labirintus, naudojo spalvų kodus. Jie gana noriai juos naudojo, nebijojo suklysti ir teisingai atlikti užduotis. Per mokyklos vaikų muzikinį pasirodymą, kuriame buvo parodyta muzikos, judesio, improvizacijos visuma, vaikai emocingai perdavė mums savo šaliai būdingą ritmiką ir nuotaiką.

Anglų kalbos užsiėmimo metu, buvo vykdomos veiklos su interaktyvia lenta. Žaidimų metu vaikai naudojo mini robotukus „ozobotus“. Buvo sukuriamos užduotys, kurias vaikai atlikdavo su „ozobotais“. Vaikų aktyvumas, laisvumas, nebijojimas suklysti buvo matomas viso užsiėmimo metu. Vaikai su robotukais dirba labai dažnai, todėl šie vaikų įgūdžiai gerai susiformavę. Pedagogai perimtą Portugalijos vaikų programavimo pradžiamokslio su „ozobotais“ patirtį perduos mūsų mokyklos pedagogams, kurie supažindins su šia programa vaikus ir kartu jie kurs trajektorijas, labirintus robotukų kelionėms.

Portugalijoje į pirmą klasę vaikai eina nuo 5–6-erių metų.  Tai gana anksti, nes vaikai ten praleidžia visą dieną, nemiega pietų miego ir ne visiems lengva taip ilgai susikoncentruoti į tam tikrą veiklą. Kai kurie darželinukai ir pradinukai mokykloje būna iki pusės septintos vakaro. Mokykloje dirba dailės, kūno kultūros, anglų kalbos mokytojai, kurių pamokos su vaikais trunka iki valandos.

Baigiantis vizitui spalio 21 dieną teko garbė dalyvauti priėmime pas Madeiros regiono Švietimo reikalų sekretorių Jorge Carvalho, kuris yra lankęsis Lietuvoje ir mūsų šalis jam palikusi puikų įspūdį. Vizito metu aptartos tolimesnės bendradarbiavimo galimybės, sekretorius pristatė švietimo sistemą Madeiroje, švietimo ypatumus gyvenant saloje, bendradarbiavimo su tėvais patirtis, pedagogų kvalifikacijos tobulinimą. Kaip teigė Jorge Carvalho, „Švietime mes problemų neturime, jos labai menkos, ir jei iškyla sunkumų, juos sprendžiame bendradarbiaujant su tėvais“. Nuo rugsėjo mėnesio Portugalijoje penktose klasėse knygas pakeitė planšetės, tad šiuo metu džiaugiasi padidėjusia penktokų motyvacija mokytis.

Pedagogės vizito metu turėjo galimybę praturtinti ne tik edukacinį akiratį, bet ir pasigrožėti nepakartojama Madeiros gamta, dalyvauti vietos folklorinio ansamblio koncerte, pažinti vienos iš tolimesnių ES šalių žmones. Labiausiai žavėjo Madeiros salos gamta, kalnuotos vietovės, šiltas klimatas. Madeira – vulkaninės kilmės sala, todėl ir jos kraštovaizdis išskirtinis. Kelionės metu pedagogės aplankė ir sostinę Funšalį, taip pat keliavo į šiaurinę salos dalį, kur matė ir geltono smėlio paplūdimius.