2023 m. balandžio 24–28 d. aštuoni Šiaulių sanatorinės mokyklos 5–7 klasių mokiniai dalyvavo „Erasmus+“ projekto „Smart Choices for Healthy Lifestyle“ mokymosi veiklose Osman Gazi Ortaokulu mokykloje Stambule (Turkija) kartu su tarptautiniais partneriais iš Graikijos ir Ispanijos. Tai jau ketvirtasis projekto dalyvių tarptautinis susitikimas, kurio tema – sveikas kūnas ir minčių harmonija. Viso vizito metu dalyviai skatinti užsiimti veikla, ugdančia pozityvią mąstyseną ir suvokimą apie sveiko kūno svarbą harmoningai sveikatos būklei užtikrinti, mokytis įtraukti sveiko kūno ir proto praktikas į kasdienį gyvenimą.
Pirmąją dieną mokiniai susipažino su priimančiosios įstaigos “Osman Gazi Ortaokulu” istorija, ugdymo(si) aplinkomis, mokiniais ir jų tėvais, mokytojais bei administracijos atstovais. Stebėjo mokinių pasirodymus: tradicinių šokių ir tradicinės muzikos kūrinių atlikimus, aukščiausius sportinius pasiekimus gavusių mokinių pasirodymus. Vėliau mokėsi pagrindinių turkų kalbos žodžių ir frazių, „laužė liežuvius“, sakydami turkų greitakalbes. Skatinant mokinių sveiką gyvenseną ir gerus mitybos įpročius, mokyklos darže sodintos populiariausios daržovės ir prieskoniniai augalai, kuriais dalinosi projekto dalyviai.
Turkijos virtuvė garsėja savo įvairove ir skoniu. Dalyviai tuo galėjo įsitikinti, ragaudami tėvų pagamintus tradicinius turkų patiekalus, sužinoti apie įvairių maisto sudėtinių dalių naudą ir skonius ar tiesiog mėgautis skaniu maistu. Visi šie patyrimai padėjo dalyviams susipažinti su mokyklos gyvenimu ir bendruomene, įsijausti į Turkijos kultūrą, tradicijas ir gyvenimo būdą.
Antrąją projekto dieną plaukėme į ekologiškai švarų ir labai gražų, netoli nuo Stambulo nutolusį kampelį – Princo salas, esančias Marmuro jūroje. Salos garsėja unikalia gamta, istoriniu paveldu, švariu oru. Salose nėra automobilių! Vienoje iš salų praleidome visą dieną. Keliaudami pėsčiomis po salą ir jos apylinkes susipažinome su svarbiausiais salos istoriniais objektais, jos istorija.
Osman Gazi Ortaokulu mokykloje išgirdome apie Turkijos švietimo sistemą. Projekte dalyvaujančių šalių atstovai pristatė savo paruoštą medžiagą „Healthy habits“ apie šiuos sveikus įpročius: išgeriamojo vandens kiekį, rankų plovimo, dantų valymo, kasdieninio prausimosi duše, sveikos mitybos, kasdieninės mankštos bei aktyvaus sporto, kokybiško miego įpročius.
Laikas greit prabėgo. Išvykdami iš mokyklos, spėjome atminčiai nusifotografuoti. Grįžę į viešbutį, visi dalyviai smagiai laiką leido aptardami veiklas per „Padlet“ programėlę. Dalyviai joje kūrė savo idėjas, reiškė mintis tekstu, nuotraukomis, paveikslais. Buvo sukurtas bendras darbas „Healthy Body&Mind Harmony“.
Stambulas – tai miestas, kuriame kiekvienas atranda kažką sau: nuo nuostabių istorinių vietų ir paminklų iki gyvo naktinio gyvenimo ir kultūros. Tad ketvirtadienio rytą pradėjome turu nuo Stambulo lankytinų objektų: Sofijos soboro, Mėlynosios mečetės, archeologinio muziejaus. Nukeliavome į praeitį ir susipažinome su senovės Sofijos soboro istorija, apžiūrėjome XIII a. pabaigos freskas, kurios puošia vidaus ir išorės sienas. Nors kartais tvirtinama, kad soboras skirtas Šv. Sofijai, pilnas bažnyčios pavadinimas yra Dievo Šventos Išminties bažnyčia. Tad bažnyčia skirta išminčiai (graikiškai sofija), o ne kuriai nors šventajai. Šiandien ji išlieka viena gražiausių mečečių šalyje. Aplankėme ir kitą istorinį statinį – Mėlynąją mečetę, žinomą Sultono Ahmedo pavadinimu. Mečetės lubos išklotos 20 tūkstančių mėlynų plytelių, dėl jų statinys gavo Mėlynosios mečetės pavadinimą. Dar aplankėme Stambulo archeologijos muziejų, įkurtą 1869 m. Jis yra vienas didžiausių muziejų pasaulyje.
„Įsimintiniausia kelionės dalis – tai atsisveikinimo vakarienė laive su pasiplaukiojimu iki Bosforo sąsiaurio. Bosforo sąsiauris jungia Juodąją ir Marmuro jūras, skiria Europą ir Aziją. Praplaukėme Bosforo tiltą – pirmąjį kabantį tiltą per Bosforo sąsiaurį. Tilto ilgis – 1560 metrų. Plaukdami grožėjomės vakariniais miesto vaizdais, spalvotais pastatų apšvietimais. Žinoma, mėgavomės šventine vakariene. Maistas Stambule taip pat yra vienas iš dalykų, į kurį verta atkreipti dėmesį – nuo tradicinės turkiškos virtuvės iki modernių patiekalų. Mes ragavome jų tradicinius užkandžių patiekalus. Ragavome airano gėrimo. Turkijoje airanas yra toks populiarus, kad sudaro konkurenciją kitiems gaiviesiems gėrimams, įskaitant ir „Coca-Cola“. Ragavome lahmacun – turkiška picą, kurios plona traški plutelė yra užpilta skaniu šviežiu padažu, pagamintu iš pomidorų, pipirų, skoningos maltos mėsos ir žolelių. Aleksandro kebabas – panašus į döner kebabą, nes jis yra pagamintas iš smulkiai supjaustytos ir ant grotelių keptos avienos, padengtos karštu pomidorų padažu. Gözleme – tradicinis pikantiškas patiekalas: tešla, įdaryta sūriu, daržovėmis ar faršu, ,,uždaroma“ ir kepama ant keptuvės. Na, o kaip be populiaraus deserto – baklavos ir turkiškos arbatos? – įspūdžiais dalijosi projekte dalyvavusi pedagogė Giedrė Gabšienė.
Paskutinė diena – penktadienis. Išdalinti sertifikatai, pietūs ant jūros kranto ir… paskutiniai įspūdžiai. Didžiulį įspūdį paliko Didysis turgus. Jame yra 61 gatvė, 5000 parduotuvių. Nesigailėjome, kad užsukome, nes tai istorinė vertybė, ją rekomenduojama aplankyti kiekvienam atvykusiam. Paskutinė vakarienė išskirtinėje aplinkoje, prie mažų staliukų, sėdint ant ryškių spalvų turkiškų pagalvėlių, kurios suteikia gyvybės ir kuria saulėtą nuotaiką. Skanavome gözleme. Buvo gardu. Tik liūdna, nes atėjo laikas skirtis su draugais, atsisveikinti su svetingais šeimininkais.
Dalyvaudami šiame projekte mokiniai visas įgytas teorines žinias apie sveiką gyvenseną taikė praktikoje, todėl pajuto tikrąją šių žinių vertę ir naudą. Visa tai kėlė mokinių motyvaciją laikytis sveikos gyvensenos principų, padedančių išlaikyti fizinę ir psichologinę sveikatą.