Skaitmeniniame pasaulyje mus pasiekianti informacija ne visada naudinga ir patikima. Perprasti šį pasaulį nėra paprasta – paveikūs manipuliacijos metodai tyko kiekviename kibernetinės erdvės kampe, todėl būti budriais ir sąmoningais yra būtina. Trys nevyriausybinės organizacijos – Lietuvos politikos stebėsenos tinklas „Žinau, ką renku“ (globojamas všį „Europos namai“), Latvijos „Sceptics Society“ ir Estijos „Shokkin Group“, norėdamos ugdyti jaunų žmonių kritinį mąstymą ir sąmoningą jų dalyvavimą viešajame gyvenime, įgyvendino Erasmus+ finansuojamą projektą „Critical thinkers“, su kuriuo ir kviečiame susipažinti.

Kaip gimė projekto „Critical thinkers“ idėja?

„Žinau, ką renku“ veiklą vykdo nuo 2014 m. Mūsų pagrindinis tikslas – ugdyti sąmoningą rinkėją, ypač jauną žmogų. Šiam tikslui pasiekti turime 3 veiklos sritis – „Stebėk“, „Bendrauk“ ir „Sužinok“. Prieš kiekvienus rinkimus organizuojame kandidatų, siekiančių užimti tam tikrą postą, debatus ir taip bendraujame su politikais. Po debatų vykdome išrinktų politikų pažadų stebėseną, o prieš, per ir po rinkimų skatiname domėjimąsi politika vykdydami edukacijas jauniems žmonėms.

Norėjome tokių įrankių ir metodų, kurie būtų įdomūs mums patiems. Jau kurį laiką kartu su jaunais žmonėmis kuriame ir vystome edukacinius įrankius kalbėjimui apie politiką. Norime, kad jie rinkimuose dalyvautų sąmoningai ir būtų užtikrinti savo pasirinkimais. Pastebėjome, kad tuos pačius metodus naudojame metai iš metų ir jie mums patiems šiek kiek nusibodo, todėl viename renginyje, sutikus partnerius iš Estijos, nusprendėme plėtoti mums ilgai mintyse kirbėjusią idėją – sukurti stalo žaidimus, kurie skatintų domėjimąsi politika. Kritinis mąstymas yra neatsiejama politikos dalis ir svarbus įgūdis kiekvienam žmogui, tad šią temą pasiėmėme kaip pagrindinę projektui plėtoti.

Kadangi neturėjome daug patirties stalo žaidimo kūrimo srityje, susiradome kolegas iš Estijos, kurie yra šios srities profesionalai, o kolegos iš Latvijos padėjo įsigilinti medijų raštingumo ir kritinio mąstymo temose plačiąja prasme. Mes, savo ruožtu, pasidalijome jaunų žmonių nešališko įsitraukimo į politinį gyvenimą patirtimi.

Ne paslaptis, kad skaitmenizacijos priešas yra dezinformacija – šią žinutę nešate ir jūs. Papasakokite apie projekto veiklas. Kokios projekto veiklos, jūsų nuomone, pasiteisino labiausiai?

Dezinformacijos metodai tobulėja kasdien, todėl ir mes turime tobulėti, gebėti juos atpažinti ir demaskuoti. Projekto metu tobulinome savo gebėjimus žaidimų kūrimo, medijų raštingumo, kritinio mąstymo, dezinformacijos bei kt. temose. Patys pasidalijome politikos stebėsenos, debatų organizavimo, jaunų žmonių pritraukimo žiniomis. Tam turėjome kelis susitikimus skirtingose Baltijos šalyse.

Bendrai su partneriais sukūrėme apie 10 metodų jaunimo darbuotojams darbui su jaunimu, kurių temų spektras, trukmė ir žaidėjų skaičius yra labai platus. Tai ir visai paprasti ir daug laiko nereikalaujantys kortų žaidimai, ir sudėtingesni, bet klasei ypač tinkantys simuliacijų žaidimai. Turime ir ilgų, bet įtraukiančių strateginių stalo žaidimų ar net nešiojamą pabėgimų kambarį!

Matome, kad mūsų tolesnei veiklai ypač pasiteisino 4 stalo žaidimai apie politinį procesą, kuriuos toliau sėkmingai naudojame savo edukacijoms vesti. Kortų žaidimas „Pažadukas“ yra apie geruosius pažadus ir kas juos gali įgyvendinti, smagi viktorina „Politikos guru“ kviečia žaidėjus rungtis ir pasitikrinti žinias apie pagrindines Lietuvos politines institucijas ir jų funkcijas, „Batlandijos stebėtojas“ – rimtas strateginis žaidimas apie pažadų įgyvendinimą ir visuomenės įsitraukimo į politinius procesus svarbą. Na, o mūsų hitas – „Senas vilkas ir naujokas“ – interaktyvi debatų simuliacija atskleidžianti politinių debatų subtilybes ir pabrėžianti kiekvieno balso svarbą.

Šiuos gyvus įrankius papildo ir pasisemti žinių tiek mūsų savanoriams, tiek kitiems jaunimo darbuotojams leidžia nemokamas medijų raštingumo ir politinio dalyvavimo kursas internete. Jame kiekvienas gali rasti sau įdomią temą – nuo dezinformacijos iki to, kaip vertinti politikų pažadus. Kiekvieną temą lydi ir mūsų siūlomi, išbandyti ir pasiteisinę trumpesni metodai.

Papasakokite plačiau apie nemokamą kursas internete, kuris padeda perprasti skaitmeninį pasaulį.

Pastebėjome, kad gerai susisteminto ir patrauklaus turinio apie medijų raštingumą ir politinį dalyvavimą lietuvių, latvių ar estų kalbomis nėra daug, tad nusprendėme, kad nemokamas internetinis kursas yra tiesiog būtinas ir padėtų papildyti stalo žaidimų įrankius, praturtinti refleksijos procesą po jų, tad ėmėmės jį kurti.

Internetinį kursą stengėmės paruošti įdomų jaunam žmogui ir su jaunimu dirbantiems – įtraukėme daug pavyzdžių, viktorinų ir pratimų. Kursas yra pasiekiamas 5 kalbomis: lietuvių, latvių, estų, rusų ir anglų.

Manome, kad kiekvienas aplankęs šį kursą ras tai, ko nežinojo ir patobulins savo žinias apie dezinformaciją, mąstymo arba logikos klaidas, daugiau sužinos apie politiką.

Kurso metu jūsų laukia galybė interaktyvių klausimų, galėsite įvertinti politikų pažadus, atsakyti į klausimus.

Taip pat kurso metu jaunimo darbuotojai galės pasisemti idėjų darbui su jaunimu.

Ar sutinkate, kad skaitmeninės kompetencijos – neatsiejama kasdienio gyvenimo dalis?

Tikrai taip. Dabar daug informacijos gauname būtent iš socialinių tinklų ir internetinio turinio, tad itin svarbus kritinis mąstymas bei gebėjimas atpažinti dalykus, kuriais bandoma mus suklaidinti. Prieš rinkimus ar stebint politikų veiklą po jų tai nepamainomas įgūdis, kuris padeda nepasimauti ant pažadų kabliukų, artikuliuoti savo poreikius ir pasirinkti geriausią kandidatą ar kandidatę.

Kaip jaunimo darbuotojai galėtų lavinti savo pozityvų požiūrį į inovacijas?

Viskas prasideda nuo bandymų arba gerųjų pavyzdžių. Mes savo praktikoje nesutikome jaunimo darbuotojų, kurie būtų itin negatyviai nusiteikę prieš inovacijas. Atsirasdavo tokių, kurie manydavo, kad „nereikia išradinėti dviračio“, tačiau visada svarbu išlaikyti dialogą ir paaiškinti, kuo ši inovacija yra geresnė, paprastesnė, pigesnė ar pan.

Mūsų manymu inovacijos reikalingos tada, kai yra poreikis ar problema. Mūsų projekto atveju, jautėme labai didelį poreikį iš mūsų bendruomenės. Partneriai Latvijoje ieškojo skaitmeninio įrankio, o Estijos partneriai stigo žinių ir įgūdžių kritinio mąstymo ir politinės stebėsenos temose, tad kurdami tiek žaidimus, tiek internetinį kursą padėjome vieni kitiems ir sprendėme įvairius poreikius.

Kodėl, jūsų nuomone, svarbu skaitmeninis darbas su jaunimu?

Bendrai žmonės dabar praleidžia daug laiko internetinėje erdvėje – bendrauja, mokosi, dirba, leidžia laisvalaikį, prieš rinkimus žiūri politinius debatus ir renkasi kandidatus. Jaunimas ne išimtis. Skaitmeninis darbas su jaunimu leidžia pasiekti jaunuolius skirtingose Lietuvos vietose, todėl neturint šių įrankių, negalėtume vienu metu nuolat bendrauti ir palaikyti savanorių iš skirtingų miestų ir miestelių.

Vis dėlto, galimybių gausybėje turime nepamiršti ir tykančių pavojų, tad turime lavinti savo gebėjimus, kad šioje erdvėje kiekvienas jaustųsi saugiai ir žinotų, ko vengti.

Kas, jūsų nuomone, lėmė projekto sėkmę?

Projektą įgyvendino 3 organizacijos iš 3 skirtingų Baltijos šalių, tad projekto metu buvo labai svarbu komunikuoti apie progresą ir nuveiktus darbus ir kas dar mūsų laukia ateityje. Manytume, kad dar vienas sėkmės faktorius buvo gyvi susitikimai skirtingose šalyse – turėjome susipažinimo susitikimą, kuriame aptarėme projekto temas, gilinome žinias kritinio mąstymo, medijų raštingumo ir politinio dalyvavimo temose, vėliau turėjome ir žaidimų gaminimo dirbtuves. Kiekvieno susitikimo metu susidarydavome, o paskui ir peržiūrėdavome mūsų veiksmų planą.

Reikėjo ir nemažai lankstumo ir gebėjimo prisitaikyti prie situacijų. Projekto pradžioje vis turėjome atidėti veiklas dėl COVID-19 pandemijos, tad užklupus panašiems iššūkiams svarbiausia nenukabinti nosies ir ieškoti sprendimų.

O turbūt svarbiausia, kad visos trys organizacijos projekto metu galėjo spręsti labai konkrečius joms kylančius poreikius ir pasimokyti vieni iš kitų. Latvijoje labiau pasiteisino internetinis dalyvavimas – prie internetinio kurso užsiregistravo apie tūkstantis žmonių, Lietuvoje ir Estijoje labiau pasiteisino gyvas dalyvavimas – jaunimo darbuotojai ir jauni žmonės dalyvavo žaidimų bandymo dirbtuvėse.

Pasidalinkite projekto įsimintinomis akimirkomis. Kas džiugino labiausiai?

Viena įsimintiniausių mūsų akimirkų buvo žaidimų gamybos dirbtuvėse Estijoje – iki išnaktų karpėme, klijavome ir modeliavome žaidimus. Apima itin geras jausmas, kai tau pavyksta, o kiti partneriai tą įvertina, pateikia pastabas. Kitas toks stiprus jausmas buvo pamačius jau profesionaliai pagamintus realius žaidimų prototipus. O galiausiai, kai šiuos žaidimus pabandėme su įvairiomis auditorijomis ir pamatėme, kad jie – puikiai veikia, tad dabar galime naudoti savo kasdieniniame darbe su jaunimu. Tikimės, kad jie naudingi ir kitoms organizacijoms, nes vis sulaukiame kvietimų, prašymų paskolinti žaidimus. O kiekvienas norintis gali pats atsispausdinti ir turėti savo žaidimo versiją.

Ką patartumėte kitoms organizacijoms, siekiančioms skleisti informaciją apie skaitmeninio švietimo svarbą ir ugdyti jaunuolių kompetencijas? 

Vienas labiausiai pasiteisinusių dalykų mums buvo užmegztas ankstyvas ryšys su jaunimo darbuotojais. Jau projekto pradžioje darėme trumpus interviu su jaunimo darbuotojais ir aiškinomės, kokių metodų ir kokios informacijos jiems trūksta skaitmeniniam darbui su jaunimu. Mūsų iniciatyvumas skatino į projekto veiklas įsitraukti ir pačius jaunimo darbuotojus.

Svarbu pritaikyti skaitmeninį turinį jaunuoliams – kuo daugiau interaktyvumo, naujų metodų. Būtų gerai vartoti paprastesnius žodžius arba pateikti sudėtingesnes temas per pavyzdžius.

Ar ateityje esate numatę veiklų, kurios tiestų kelią skaitmeninės transformacijos link? Jei taip, kokių?

Visą laiką vykdant savo veiklas bandome pasiekti kuo daugiau žmonių, tad naudojame socialinius tinklus, pavyzdžiui, organizuojant priešrinkiminius debatus – transliuojame juos gyvai su galimybe užduoti klausimus. 2023 m. mero rinkimų metu paleidome platformą, kurioje kiekvienas norintis galėjo užduoti klausimus politikams ir sulaukti iš jo atsakymų. Žadame tą tęsti ir ateityje.

Be to, visi šio projekto metu sukurti metodai yra publikuoti viešai ir nemokamai mūsų svetainėje.